בעיית השינה שהתחפשה  – קושי בשינה אצל קטנטנים הוא דבר מאוד שכיח ומוביל לעייפות מצטברת ומחסור הולך וגדל בשעות שינה

בעיית השינה שהתחפשה - קושי בשינה אצל קטנטנים הוא דבר מאוד שכיח ומוביל לעייפות מצטברת ומחסור הולך וגדל בשעות שינה ד"ר דורית שלו
ברוב רובם של המקרים, מקורו של הקושי בעולם ההתנהגותי, אולם ישנם מקרים, שבהם המחסור בשעות שינה יתבטא בצורה אחרת ויתחפש למצב אחר. לדוגמא:

עליה בלתי מספקת במשקל – לעתים קרובות, תינוקות ופעוטות עייפים לא אוכלים טוב והנטייה של אחיות טיפת חלב ושל הרופאים היא לחפש את האשם רק בעולם התזונתי. פעמים רבות, למחסור בשעות שינה יכול בהחלט להיות אשם תורם משמעותי ביותר ולפעמים מתן מענה נכון ומדויק לכמות שעות השינה הרצויות פותר את הבעיה ומשפר משמעותית את הצריכה התזונתית.
עיכוב התפתחותי ובעיות גדילה– בזמן השינה, יחד עם הורמון המלטונין מופרש גם הורמון הגדילה. בעיות שינה עלולות לגרום להפרעה בדפוס שחרור הורמון הגדילה וכתוצאה מכך לעיכובים בהתפתחות ובצמיחה (כגון: עליה איטית או בלתי מספקת במדד הגובה).
מערכת חיסונית ירודה– גם מערכת החיסון מתחזקת במהלך השינה.  לכן בעיות בדפוסי השינה עלולות להוביל להחלשת מערכת החיסון ירודה ולריבוי מחלות וזיהומים.
תופעות דמויות להפרעות קשב וריכוז – תופעות שאנחנו יכולים לראות אצל ילדים בכל הגילאים (ממש כמו אצל מבוגרים), כגון עצבנות, חוסר ריכוז, קושי בלמידה, קושי בביצוע של משימות – תופעות שמכוונות אותנו פעמים רבות למחוזות הפרעות קשב וריכוז, על סוגיהן השונים, הן גם תופעות של עייפות יתר משמעותית. כחלק מהבירור חשוב מאוד לוודא שהילד ישן מספיק ושאינו עייף.
תופעות דמויות דיכאון – תופעות דמויות דיכאון ומצבים נפשיים שונים – ילדים ומתבגרים עייפים עלולים להציג סימנים דמויי דיכאון קליני, הכוללים מצב רוח ירוד, ירידה בתיאבון,  הסתגרות ועוד.

 

עודף משקל ותופעות של סוכרת – השמנת-יתר והפרעות במטבוליזם הסוכר נגרמות בחלקן בשל היעדר שעות שינה מספיקות. מטבוליזם של חומרי מזון שונים מתרחש בשעת השינה. בעיות בשינה משבשות את המטבוליזם התקין בשל פעילות הורמונלית לקויה. חשוב לדעת שהשמנת-יתר בפני עצמה עלולה לגרום לבעיות בדפוסי השינה, וכך נוצר מעגל-אימה בין העייפות וההשמנה.

מנגד, קיימים מקרים, בהם בעיית השינה הנצפית היא בכלל תחפושת או סימן לבעיה אחרת שמצויה ברקע. אצל מיעוט קטן מהילדים שמציגים קשיים בשינה, הקושי אינו תוצאה של הרגלים והתנהגות, אלא של מצב פיזיולוגי אחר שמצוי ברקע. לדוגמא:

חוסר בברזל – אנמיה של חוסר ברזל בהחלט יכולה לגרום לבעיות בשינה. ברזל הינו אבן בניין חשובה שמחסור בה יכול להשפיע במגוון דרכים על דפוסי השינה.
נדיר שנראה את התופעה הזו אצל תינוקות מתחת לגיל שנה וחצי היות והם עדיין יונקים או אוכלים תמ"ל באופן מלא וכמו כן מקבלים מתוך רוטינה טיפות ברזל להשלמה.

לאחר הגיל הזה, כשעיקר התזונה עוברת לאכילת מוצקים, והרבה פעוטות מציגים בררנות באוכל וכמויות הברזל הנצרכות והנספגות נמצאות בסימן שאלה, יש מקום לבירור מעבדתי, כחלק מאבחון הקושי בשינה.

חוסר במינרלים וויטמינים – ויטמין B6 ו- B12, אבץ, מגנזיום, חומצה פולית וחומצת האמינו החשובה טריפטופאן – עלולים לגרום לחוסר במלטונין (הורמון השינה) ולדפוס שינה בעייתי.
שקדים מוגדלים / שקד שלישי – היפר תנועתיות מתוך השינה שעלולה לגרום ליקיצות מרובות, בשל חסימת דרכי הנשימה. מאופיין גם בנחירות.
מצבים נוספים שעלולים להתבטא בבעיות שינה והירדמות:
– צריכת מזון ומשקאות המכילים כמויות גדולות של סוכר או קפאין בשעות של לפני השינה.

– חשיפה לגירויים אודיו-ויזואליים בסמוך לכניסה לשינה.
נושא השינה בילדים הוא נושא המשלב בתוכו גם את ההבט הפיזיולוגי-התפתחותי של הילדים וגם ההבט ההתנהגותי. במקרים בהם ניתן למצוא גורם פיזיולוגי לקושי, לרוב יהיה שילוב גם של נושאים מהעולם ההתנהגותי, כך שטיפול משולב בצד הפיזיולוגי ובצד ההתנהגותי, יעזור להבטיח שיפור ויציבות של דפוסי השינה עם רווחת מיטבית גם בזמני העירות.

דאגו לתת מענה מיטבי לסימני העייפות של הקטנטנים, הקפידו לעקוב אחר דפוס השינה שלהם, תנומות היום והשינה בלילה וזכרו שדפוסי השינה בשנים הראשונות לחיים מושפעים כמעט מכל מה שקורה לילד כאשר הוא גדל ומתפתח. הבנת התהליכים ושימוש בכלים שיעזרו לכם להתמודד עם השינויים, יאפשרו לילדים שלכם את הסביבה הטובה ביותר עבורם ואת נקודת הפתיחה המוצלחת ביותר להמשך.

 

כתבה את המאמר: ד"ר דורית שלו

Summary
בעיית השינה שהתחפשה  - קושי בשינה אצל קטנטנים הוא דבר מאוד שכיח ומוביל לעייפות מצטברת ומחסור הולך וגדל בשעות שינה
Article Name
בעיית השינה שהתחפשה - קושי בשינה אצל קטנטנים הוא דבר מאוד שכיח ומוביל לעייפות מצטברת ומחסור הולך וגדל בשעות שינה
Description
בעיית השינה שהתחפשה - קושי בשינה אצל קטנטנים הוא דבר מאוד שכיח ומוביל לעייפות מצטברת ומחסור הולך וגדל בשעות שינה בעיית השינה שהתחפשה - קושי בשינה אצל קטנטנים הוא דבר מאוד שכיח ומוביל לעייפות מצטברת ומחסור הולך וגדל בשעות שינה ד"ר דורית שלו ברוב רובם של המקרים, מקורו של הקושי בעולם ההתנהגותי, אולם ישנם מקרים, שבהם המחסור בשעות שינה יתבטא בצורה אחרת ויתחפש למצב אחר
Author