יצאנו לחגוג יום נישואים וחופשה חלומית בברלין "בירתה המחודשת" של גרמניה. יעד פופולארי ולא יקר יחסית.
ברלין נוחה לתיור ברכבות התחתיות ובאוטובוסים שלה וניתן להצטרף לסיורים שחברות ישראליות מארגנות עם התחבורה הציבורית.
יום הבילוי הראשון נפתח בהכרות עם העיר. הגענו לקריית הממשלה ולרחוב יצחק רבין הסמוך לרחוב מנחם בגין .הופתענו ושמחנו לפגוש שמות של מנהיגים יהודים בצמתי דרכים שמחויבים לעבור בהם כדי להגיע לפרלמנט הגרמני. כבר מרחוק ראינו את הרייכסטאג, בית הפרלמנט הגרמני, הממוקם במקום מאז 1999. הוא נבנה מחדש לאחר שהפרלמנט הקודם נשרף והתווספה כיפת זכוכית המבטאת את שקיפות הפרלמנט לציבור. הכניסה למקום בהזמנה מראש ומצריכה המתנה ממושכת בתור.IMG-20160323-WA0011הרייכסטאג
סמוך לרייכסטאג ממוקם שער ברנדרבורג שהוא סמל לנצחון ואחדות גרמניה.
השער נבנה לפי הזמנה של המלך פרדריך השני ושולב בעבר בחומה שהפרידה בין מזרח העיר למערבה והיה אחד מסמלי העיר המחולקת שנפתח מחדש בדצמבר 1989.
משם עברנו לצפות בחלק שנותר מחומת ברלין שהוקמה ב1961 ע"י הסובייטים שרצו למנוע מעבר של אזרחים לצד המערבי. החומה הופלה ב1989 וב1990 אוחדה גרמניה וברלין המאוחדת חזרה להיות בירתה. בדרך חלפנו על פני המעבר המפורסם " צ'ק פוינט צ'ארלי"
שהפך לסמל ואתר תיירותי פופולארי בו מוצבים "חיילים" לא אמיתיים בגבול שהיה קיים בעבר במשך 28 שנה.
בערב נפגשנו עם חברים במסעדת "maredo" באלכסנדרפלאץ – מסעדת בשרים וסטייקים איכותית.
ביום השני ביקרנו בעיר ואנזה , עיר עשירה מאד הכוללת בתים פרטים. בעיר ממוקמת וילה ואנזה בה ניתן הפתרון הסופי להשמדת היהודים.IMG-20160321-WA0024
בוילה התכנסו נציגים מכל משרדי הממשל הנאצי שנערכו למפגש במשך שלוש שנים ובמפגש התקבלה ההחלטה על תוכנית להשמדת יהודי אירופה, תוך תיאום בין כל זרועות הממשל הנאצי.
המקום משמש אתר הנצחה וחינוך לתלמידים הגרמנים ולמבקרים המבקשים ללמוד את כל פרטי ההיסטוריה והשואה.
בעיר נמצאים גם וילת "הרט" וכן הוילה של מקס ליברמן , צייר אימפרסיוניסט,המשמשת כיום מוזיאון לציוריו.
לאחר הסיור בואנזה המשכנו לפוטסדאם . זוהי עיר מקסימה עם אווירה כפרית שונה לחלוטין מהאווירה בברלין. האטרקציה העיקרית בה היא ארמון סנסוסי (Sanssouci) ובעיקר הפארק שמקיף אותו. הארמון נבנה ב-1745 על ידי פרידריך השלישי, גדול שליטיה של פרוסיה.סיירנו בגנים מסביבו, שמזכירים את גני ורסאי בצרפת. הגנים מעוצבים עם מדשאות, ערוגות פרחים, פלגי מים, עצים וטרסות שלמרגלותיהן מזרקה גדולה המוקפת בפסלי שיש של האלים האולימפיים.קינחנו בקפה ועוגה באיזור ההולנדי .
בערב יצאנו יעקב ואני לחגוג את יום נישואינו ה21 בפאב האירי עם בירות בטעמים שונים ומפגש של שפות ותרבויות.20160321_203553 (1)

ביומנו השלישי בברלין סיירנו באקשרט מרקט בו נותרו שרידי בית הכנסת הראשון מהמאה ה17 ולידו הוקמה אנדרטה לזכר הנשים שנספו בשואה. משם נסענו לרציף 17- גרונוולד בו התבצעו הטרנספרים של כ-50 אלף יהודי ברלין שנספו מ1941-1945. בניגוד לאנדרטאות שהקימו הגרמנים המוקמות באזור ללא מידע רב על שהתרחש , הקימה רכבת גרמניה פרויקט הנצחה עם תאריכי הטרנספרים המדויקים על מסילות הברזל. לכל טרנספר הוקדשה מסילה עם יעד הנסיעה, תאריך הנסיעה ומספר הנטבחים . לבקשת המדריכה אמר בעלי קדיש , בקול חנוק . מעמד מרגש ועצוב 20160322_131334 (1) .
לאחר סיום הסיור ובמעבר חד ביקרנו באלכנסדרפלאץ בו ממוקמים מרכזי קניות גדולים כמו הפריימרק , קניון אלקסה וחנויות מותגים מוכרות .
מזג האוויר היה קריר בשבוע בו שהינו ולבוש השכבות שכלל חמצוואר, כפפות, גרביים תרמיות וכובע אפיין את לבושנו. גם בעיתות חמים יותר יש להגיע עם מטריה וקפוצ'ון למקרה ויהיה גשום.
לסיכום : זו הייתה חוויה מדהימה הן מבחינה היסטורית והאתרים המרתקים הקיימים בברלין והן מבחינת התרבות , ההווי והאנשים. ממליצה מאד לבקר.