דוקטור? פרופסור!

 

לאחר שרעות עיני החליטה שבנה יעבור הכנה למבחני שלב בלאיתור מחוננים, היא נדרשה לבחור את הלומדה המתאימה ביותר עבורו ועבורה. בסופו של דבר היא בחרה בלומדה של הפרופסור הלא מפוזר”. הנה חוות דעתה לאחר חודש של לימוד והנאה.

 

עידו עיני לומדה הפרופסור הלא מפוזר

גם לאחר שהחלטתי לתת לבן שלי להתנסות בערכה להכנה למבחני המחוננים, עדיין היו התלבטויות. מצד אחד, לא רציתי לבלבל אותו, להלחיץ אותו ולגרום לו לאכזבות. מנגד, הבנתי שהכנה מתאימה תעניק לו יתרון שיכול להוות את הגבול הדק בין הצלחה במבחנים הללו לכישלון בהם.

חיפוש קצר באינטרנט העלה מספר . כדי לבחור את המקום המתאים נכנסתי לאתרי האינטרנט של כל אחת מהן והתנסיתי בתרגול החינמי שהן מציעות.

חברה אחת נפסלה מיד כי היה ברור שהשאלות שהוצגו שם היו קשות ולא ריאליות. התחושה הייתה שהן נועדו להלחיץ את ההורים מהקושי של המבחן והדבר עורר בי אי נעימות. חברה נוספת התהדרה בכך שהיא עוסקת גם במגוון תחומים אחרים שלא קשורים לנושא. בתרגול בלומדה שהם מציעים, ראיתי שהיא פחות נגישה ואינטואטיבית לילדים ואז הגעתי לפרופסור הלא מפוזר.

מעבר לעובדה ששם מתמחים אך ורק בהכנה למבחני מחוננים, הקלות בה ניתן לעבוד וללמוד עם הלומדה, ללא כל צורך בהתקנה ומכל מחשב או טאבלט, קסמה לי מיד. בהתחלה הדפסתי את כל הקבצים להדפסה (ויש המון כאלה) ונתתי לבן שלי לתרגל.

הוא אהב במיוחד את התשבצים והתפזורות ונהנה מאוד מהחידות. בהמשך, הוא התחיל לעבוד עם הלומדה ומצא שהיא מאוד נוחה לשימוש גם ממחשב וגם מטאבלט. בלומדה ניתן לתרגל לפי נושאים ובכך לחזק את הצדדים שבהם הילד יותר מתקשה, לבצע תרגול חופשי בכלל הנושאים ללא הגבלת זמן, ולהתנסות במיני סימולטור אשר מקציב זמן לפתרון כל שאלה. בקבצים להדפסה, אגב, ישנם גם שני מבחנים לתרגול והסברים כיצד לפתור אותם. סמוך למבחן אני כנראה אדפיס אותם שוב ואתן לבן שלי לפתור אותם על מנת שיבין עם יתמודד במבחן עצמו.

כל תשובה, נכונה או לא, מעניקה לילד הסבר, כך שגם אם הילד ניחש את התשובה ובמקרה ענה נכון – הוא ידע להבא או בשאלות דומות כיצד להתמודד עם השאלה. הלומדה מורכבת משלבים ומי שעובר שלב מסוים מתחרה ראש בראש ב”פופציג הגדול”. זוהי דמות וירטואלית שמתחרה מול הילד בפתרון שאלות. הבן שלי התאהב בפופציג והתחרות איתו הפכה את הלימוד למהנה עד מאוד.

בנוסף, במסך הכניסה להורים (שאליו נכנסים באמצעות סיסמה נוספת) ניתן לראות את התקדמות הילד מתחילת התרגות בלומדה. הפילוח נעשה לפי נושאים, ובכל נושא ניתן לראות את הציון שהילד השיג בכל פעם שנכנס ללומדה. הדבר מאפשר מעקב הדוק ומראה אילו נקודות יש לחזק בתרגול.

עדיין מוקדם לומר אם הבן שלי עבר את מבחני המחוננים כי הוא טרם ניגש אליהם, אבל אין ספק שהלומדה מסייעת לו להתמקד בעיקר ולתרגל את אופי וסוג השאלות שמולן יצטרך להתמודד. הדבר הכי טוב מבחינתי הוא שהכל נעשה ללא הפעלת לחץ ותוך כדי משחקים וחידות. כך התפוגג לו החשש שההכנה למבחנים הללו מלחיצה את התלמידים וגורמת להם לחשוש מפני כשלון במבחן.

כפי שכתבתי בעבר, אני באמת מאמינה שכל ההכנות למבחני המחוננים לא יכולות להפוך ילד ממוצע למחונן, אבל הן כן יכולות לשפר את הסיכויים של התלמידים שנמצאים קרוב מאוד להגדרה ויכולות להגדיר את הילדים כמצטיינים.

לדעתי, זה נכון לחשוף את הילד שלי לסוג השאלות שיהיו במבחן – לראשונה במבחן עצמו. חשוב לי שיתרגל, ילמד להבין מה רוצים ממנו וכשיגיע למבחן הוא יהיה יותר נינוח ויידע לקראת מה הוא מתמודד.

אז יכול להיות שמדובר פה ברצון שלנו, ההורים, שהילד ייכנס תחת תווית “המחונן”. אבל יותר הגיוני שאנחנו בעצם נותנים לו הזדמנות להגשים את עצמו ולקבל תוכניות לימודים המותאמות עבורו.

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *