המדפים בסופרים מלאים בתמ"ל אבל מה ההבדל ביניהם? התמל כבר כאן

המדפים בסופרים מלאים בתמ"ל אבל מה ההבדל ביניהם? התמל כבר כאן

מה התמ"ל מכיל?

המדפים בסופרים מלאים בתמ"ל- אבל מה ההבדל ביניהם? כל התשובות כאן.

השנה הראשונה לחייו של התינוק מרגשת במיוחד וייחודית עם קצב גדילה והתפתחות מהיר וייחודי והשפעה מכרעת על  בריאותו בהמשך החיים. בשנה הראשונה לבדה, התינוק גדל בקצב כה מהיר עד שבסיומה הוא משלש את משקלו, וגופו מתארך פי 1.5. לכן, לתזונה יש משמעות ייחודית בשנה זו. התזונה המיטבית עבורו היא חלב האם, המומלץ כהזנה בלעדית עד גיל חצי שנה ובשילוב עם מזונות משלימים מגיל חצי שנה ועד גיל שנה לפחות.

במידה ובחרת לשלב גם תמ"ל – תרכובת מזון לתינוקות בתזונה של הבייבי שלך יש היום היצע גדול ולעיתים אף מבלבל אבל מכיוון שהתמ"ל מהווה מרכיב חשוב בתזונת התינוק והוא ניזון ממנו מספר פעמים ביום ולאורך זמן חשוב להכיר כמה מרכיבים חשובים ולעיין בתוית לפני שבוחרים.

אז איך בוחרים את התמ"ל הנכון לתינוק?

  1. הרכב הסוכרים – חלב אם שהוא כאמור הגולד סטנדרט בתזונת התינוק מכיל מרכיבים רבים והראשון שבהם הוא לקטוז – סוכר החלב ולא בכדי הוא הרכיב בכמות הגדולה ביותר – הוא נועד לספק לתינוק אנרגיה זמינה למשימת הגדילה המהירה שלו ובנוסף יש לו תועלות נוספות כמו סיוע בספיגת מינרלים ובעיקר סידן ותורם לשגשוג אוכלוסיית החיידקים במעיו אשר חיוניים להתפתחות מערכת העיכול ומערכת החיסון. לכן חשוב לשים לב  שגם התמ"ל החלבי  יכיל לקטוז,  ולא סוכר לבן. הסוכר הלבן (סוכרוז) כן זה  שממתיק משקאות ועוגות הוא רכיב מיותר בתזונת תינוקות. הוא הסוכר בעל המתיקות הגבוהה ביותר וככזה הוא מייצר העדפה למתוק וגם מזיק לשיניים, הוא מוסף בחלק מהתמ"לים לגילאי חצי שנה ואילך ומיועד על מנת לשפר את הטעם בלבד וכשם שאתם מקפידים על שתייה לא ממותקת אתם בוודאי לא רוצים לתת לתינוק סוכר מדי יום בתוך התמ"ל .
  2. פרוביוטיקה – חיידקים פרוביוטיים קיימים באופן טבעי בחלב אם, מתחילים להתבסס במערכת העיכול של התינוק כבר כשבוע לאחר הלידה ויש להם חשיבות רבה בחיזוק ההגנה הטבעית שלו. מחקרים מלמדים על הבדל בין הרכב החיידקים הטובים של תינוק יונק מול זה של תינוק הניזון מתחליפי חלב ולכן, אם התינוק אינו יונק, חשוב לבחור עבורו תמ"ל המכיל פרוביוטיקה בכל השלבים.
  3. בחלק מהמוצרים הקיימים היום, משתמשים גם בחומרי טעם וריח, כמו למשל תמצית וניל, המגבירים את הטעם המתוק. זה קורה בעיקר בשלב 3 (החל מגיל שנה), התינוק מסתדר עם טעמים טבעיים ואינו זקוק לתוספות טעם. לפיכך, מומלץ להמשיך ולהזין אותו בתמ"ל ללא תוספת טעמים וארומות, המגבירים את הטעם המתוק ויוצרים העדפה למתוק אשר תשפיע על תזונתו בהמשך.

לסיכום, לפני שאתם קונים תמ"ל או כל מוצר מזון שהוא, עצרו ובדקו את התווית שבאריזת המזון. חפשו את הסוכר הלבן, המופיע ברשימת הרכיבים תחת השם סוכרוז. זכרו, כי עדיף תמ"ל אשר מבוסס על לקטוז ואינו מכיל סוכרוז וחומרי טעם וריח אשר אינם תורמים לתזונתו של התינוק בשום אופן.

רננה מזרחי, דיאטנית קלינית ומנהלת מדעית מטרנה.