למרות כמויות השמן שאנו מכניסים לגופנו בחג אפשר להימנע מהשמנה ואפילו ליהנות ממטעמי החג? איך עושים את זה?

רונית דוייב  עם התשובות

חג החנוכה הוא אחד החגים היחידים שלנו המתקיים בעיצומו של החורף. האווירה החורפית שלרוב מעודדת אכילת יתר, ושמונת ימי החופש של הילדים, המלווים במפגשים משפחתיים, הדלקת נרות חגיגית עמוסה בכיבוד כמעט בכל יום, יחד עם מדפים שלמים במאפיות ובסופרים עם שלל סופגניות מפתות שקורצות אלינו, דמי החנוכה שלרוב מגיעים בצורת מטבעות שוקולד – כל אלה מהוות מתכון לחג משמין במיוחד.

סופגנייה רגילה מטוגנת מכילה כ-400-500 קלוריות והדבר תלוי כמובן בגודלה, בכמויות הסוכר והמילוי והאם יש בה תוספות למיניהן. לביבה מטוגנת יחידה מכילה כ-220 קלוריות וכ-14 גרם שומן.

אז אמנם חשוב ומאוד נעים לחגוג ולהזכיר את מנהגי החג, והרי הסופגניות, הלביבות והספינג' נועדו להזכיר לנו את נס פח השמן, אך יחד עם המסורת אפשר להעביר את החג בצורה מהנה שלא תפגע בהכרח בבריאות או בגזרה.

אז הנה המלצות שיעזרו לנו לחגוג בלי להזניח את התזונה:

  1. הקטנת מנות – בין אם אתם קונים או מכינים בעצמכם, חשוב לזכור שככל שהמנות גדלות יותר כך גם כמות השמן והקלוריות. ניתן היום למצוא בקונדיטוריות וברשתות המזון סופגניות מוקטנות, מה גם שבמיוחד הקטנים יותר מתקשים לסיים סופגניה שלמה וסופגניה קטנה יותר בהחלט תספק אותם. בסופגניית מיני יש רק כ-200 קלוריות, חצי או יותר פחות מסופגנייה גדולה וסטנדרטית.
  2. למה לטגן אם אפשר לאפות? או לבשל או לאדות… יש מלאי של מתכונים נהדרים ללביבות טעימות שאינן מטוגנות. ערכה הקלורי של לביבה אפויה יכול להסתכם ב-100 קלוריות בלבד וניתן גם להעשיר אותן בירקות.
  3. הגבילו כמויות – אכילת כמות גדולה של סופגניות מקטינה גם מערך החגיגיות והייחוד של המנהג. אפשר להחליט ולהגדיר לילדים שאוכלים סופגנייה רק בהדלקת הנרות בערב או בכינוסים משפחתיים. אפשר גם להחליט שכל יום בוחרים אם לאכול או סופגנייה או לביבה ולא את שתיהן ביום. קנו סופגניות כמספר האנשים בבית ולא בכמויות "ספייר" שיעודדו אכילה מיותרת.
  4. הימנעו מתוספות משמינות – המדפים בקונדיטוריות ובמאפיות כבר מזמן לא מכילות רק את הסופגניה הסטנדרטית ממולאת בריבה. כיום אפשר למצוא מגוון של תוספות כמו ריבת חלב, שוקולד וסוכריות. הסופגנייה עם הריבה והלביבה כפי שהן טעימות מספיק. ואם תוכלו לאכול סופגנייה ללא ריבה בכלל בהחלט חסכתם לעצמכם, כולל מאמצים בלתי נגמרים להורדת ריבות תות ושלל תוספות מהבגדים במהלך הכביסה.
  5. במהלך חופש וחגים הילדים וגם אתם נוהגים לצאת מהשגרה התזונתית ולאפשר יותר חטיפים, נשנושים בין הארוחות וממתקים אם זהו המצב, אז בחג החנוכה זכרו שגם ככה החג מלא באותם מאכלים עתירי קלוריות ושמן, ולכן הגבילו את שאר המתוקים והקפידו על ארוחת בוקר, צהריים וערב שהן מזינות ובריאות.
  6. יש הרבה זמן פנוי בחג והשעמום והיציאה מהשגרה יכולים להוביל לאכילה מיותרת גם מעבר לצורך. צאו עם הילדים מהבית, לכו למוזיאונים, פעילויות לחג, טיולים המתאימים למזג האוויר והימנעו מישיבה ממושכת בבית מול הטלוויזיה או המחשב.
  7. היו פעילים גופנית עם הילדים בזמן החופש – צאו לרכיבות אופניים איתם, שחקו איתם בחוץ ורוצו במרחבים, תיזמו פעילויות שמצריכות אתכם וילדיכם להיות בתנועה ולשרוף קצת קלוריות. הם גם יוציאו אנרגיות, גם ייהנו ובעיקר אתם לא תהיו פאסיביים. פעילות גופנית היא גם הזדמנות טובה לאינטרקציות מהנות בין בני משפחה וחברים.
  8. לסיום – אל תתמקדו רק בחשש מפני הסופגנייה המשמינה ואל תמנעו אותן מהילדים ומעצמכם. בכל זאת מדובר בחג שמח ומשפחתי, מלא במנהגים נחמדים. אם תקפידו על איזון תזונתי במהלך היום ותזכרו שגם אלמנטים אחרים בחג מלבד האוכל הם מהנים, תוכלו לעבור את החג בכיף ובשלום ולשמור על הבריאות.
רונית דוייב, מנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק

חג החנוכה בלי להשמין - הבית של האמהות