כשילדים פוגשים את אבוללה זה לא תמיד נגמר רע

 

למרות המהפך האדיר שעשה הקולנוע הישראלי בשנים האחרונות, נדמה היה כי זאנר סרטי הילדים ובני הנוער נשכח. סרטי איכות ישראליים המתאימים לגילאים הללו לא נראו במחוזותינו ולכן הסרט אבוללההיווה הפתעה לטובה.

מדובר בסרט המשלב אנימציה ממוחשבת באורך מלא (95 דק') וזו הפעם הראשונה שמושק בארץ סרט המשלב אנימציה ממוחשבת ואפקטים מיוחדים לילדים שכל כולו תוצרת כחוללבן.

אבוללה הוא סרט המשלב צילום קולנוע עם אנימציית מחשב בצורה שלא נעשתה בארץ ובטכניקה העושה שימוש טכנולוגי דומה לייצור המפלצות בסרט ההוליוודי: "ארץ יצורי הפרא” – שילוב של שחקן אפקטים פיזיים וממוחשבים.

הסרט, שנכתב ובוים על ידי יוני גבע, מספר את סיפורו של אדם, ילד בן 10, המתגורר בירושלים. לפני כשנה, אחיו הגדול אסף, נהרג בתאונת דרכים, ומאז התאונה החיים של אדם ובני משפחתו השתנו. הוריו על סף גירושים ואדם הולך ומסתגר בתוך עצמו. הוא מתקשה בלימודים, תמיד מסתבך במכות עם חבורת הבריונים בבית הספר ובנוסף לכך, מחנך הכיתה שונא את אדם ומתנכל לו.

אולם חייו של אדם משתנים ביום שהוא פוגש במקלט שמתחת לביתו את אבוללה. האבוללה הן מפלצות גדולות ובלתי נראות. למרות שבתחילה הן מפחידות, היצורים הללו מתגלים כחביבים, אוהבים לשחק וטובים מאוד בלהכין שיעורי בית. במהרה הופך אבוללה לחבר הסודי והיחיד של אדם ויחד נראה שהם בלתי מנוצחים.

הדברים מתחילים להסתבך כשההורים של אדם מתחילים לחשוד שהוא מסתיר מהם סוד. המחנך הרשע מתכנן להעביר את אדם לבית ספר לחינוך מיוחד והבריונים מהכיתה רוצים להרביץ לאדם מכות ולגרש אותו ממגרש הכדורסל אחת ולתמיד. בנוסף לכל, חיילי יחידת רעם" – היחידה הסודית של השב"כ ללוחמה במפלצות, מופיעים בשכונה במטרה ללכוד את אבוללה למטרות מחקר.

על מנת להציל את החבר הכי טוב שלו ואת עצמו, על אדם יהיה ללמוד לשים את העבר מאחוריו, להתגבר על הפחדים הגדולים ביותר שלו ומעל לכל להבין, שאם אתה אוהב מישהו באמת, אתה אף פעם לא לבד.

למרות שהסרט מיועד לבני שש ומעלה, מרבית הילדים בגילאי 6-7 יתקשו להבין את המשמעויות המורכבות של העלילה והדמויות. הם יצחקו ויהנו, כפי שנהנתה בתי, אך דרוש הורה או מבוגר שיסביר להם במהלך הסרט ויתווך עבורם את העלילה.

ילדים מעט יותר גדולים, כמו בני בן ה-7.5, יהנו מאוד מהסרט, מהאפקטים שלו, מהעלילה ויבינו את המסר. בסופו של דבר אבוללה עוזב את אדם והולך לעזור לילד אחר שזקוק לו. לא כל הילדים יכולים להבין שהדבר נעשה בשל העובדה שאדם כבר לא מרגיש בודד הוא חזר לתקשר עם הוריו, יש לו חברה ושותפה לסוד והבריונים כבר לא מתנכלים לו.

למרות הטריילר, שעושה רושם מפחיד, ילדיי לא פחדו במהלך הסרט והם נהנו מאוד בכל פעם שדמותו של אבוללה הופיעה על המסך.

בשורה התחתונה: סרט מומלץ לילדים בני שמונה ומעלה, אך גם ילדים מעט יותר צעירים יוכלו ליהנות ממנו בסיוע של מבוגר שיתווך. גם למבוגרים מדובר בחוויה יוצאת דופן בקולנוע הישראלי ואין ספק שמומלץ לשלב את הסרט בפעילויות לחנוכה.

הסרט אבוללה יוני גבע

אבוללה – לא כל המפלצות רעות