קראתן את מה שמשה פרץ ועומר אדם אמרו לגבי מקומה הטבעי של האישה? האם אתן מסכימות לדברים שנאמרו? לפני כחודש כחלק מהראיונות עבור פרסום ההופעה החדשה שלהם הם טענו כי מקומה הטבעי של האישה הוא להישאר בבית ולגדל את הילדים. לאחרונה התפרסם מחקר אוסטרלי שמצא כי אכן, לאחר לידת הילדים גברים מפתחים או מעלים דעות שנחשבות יותר שוביניסטיות. האם יש לכך הסבר ביולוגי? עורכת המחקר לא הייתה מעוניינת לבדוק אך ציינה כי הדעות הללו וההתנהלות שבאה לאחר מכן שונה מחברה לחברה. ואצלנו?

האם גם אצלכן משהו השתנה לאחר הלידה? האם הגבר מהווה עזרה ולוקח חלק בגידול הילדים או מטלות הבית? ואיך היה לפני שנולדו הילדים? האם ניהלתם שיחות לפני הלידה על התפקידים ועל חלוקת העבודות בבית? או שהדברים הסתדרו באופן טבעי?

מערכת יחסים שאינה מאוזנת ובה יש חלוקת תפקידים היררכיים בהם הגבר הוא המפרנס והאישה היא עם הילדים ואין לה אפשרות לצאת לעבוד או רק בעבודה חלקית כל עוד דואגת לבית למשל,  מקורה בתהליך הלמידה של הילד את הדפוס בבית הוריו. לא ניתן לדעת כרגע אם הבסיס לכך הוא אכן ביולוגי. אך אין זה אומר שהיום בתקופה שאנחנו נמצאים בה זה חייב להמשיך להתנהל ככה.

כל עוד, שני הצדדים מכבדים אחד את השני ומגיעים להסכמות כשיש מחלוקות –  אין בעיה. הבעייתיות עלולה להיווצר כשיש שינוי בתפקידים או שהסטטוס השתנה, כמו לאחר לידת ילד, ואז יש מקום לבחון את התפקידים מחדש. ובחלק הכי פרקטי – אם יוצא שהבעל הוא המפרנס העיקרי והאישה לקחה את חופשת הלידה אפשר להחליט איזה חלק כל אחד לוקח במטלות הבית האחרות – כביסה, כלים, ניקיון, מקלחות והרדמת הילדים. אפשר להחליט למשל שבמהלך השבוע הדברים מתנהלים בצורה ה"מסורתית" אך בסוף השבוע התפקידים מתהפכים. אפשר להחליט שיש דברים שהגבר עושה אותם למרות שעות העבודה הרבות שלו. ובקיצור מערכת יחסים טובה, היא מערכת יחסים שוויונית אך לא בהכרח סימטרית שבה מכבדים את הרצונות ומבינים את הקשיים אחד של השני.

מה זה אומר? זה אומר שהיחס הוא מאוזן ולא היררכי, שני בני הזוג תורמים לבית אך כל אחד תורם בצורה שונה. מכיוון שאין סימטריה אך יש שוויון כדאי במהלך הזמן לפרגן אחד לשני על החלק שלו במערכת היחסים ולא לקחת את התפקידים כמובנים מאליהם.

בסופו של יום יש פה עניין של בחירה, אישה שרוצה להיות בבית ולגדל ילדים אין זה שוביניזם  כל עוד זהו אכן רצונה. בית ששני בני הזוג יוצאים לעבוד יחלקו ביניהם את מטלות הבית בהתאם לרצונם והסכמתם. וישנם בתים בהם האישה היא המפרנסת העיקרית והחוק היום מאפשר לגבר לקחת את חופשת הלידה. איך מטלות הבית מתחלקות במקרה כזה?

דבר נוסף הדורש התייחסות זה המקום של שני בני הזוג בגידול הילדים ויצירת מרחב משפחתי משותף, כלומר, גם אם אחד מבני הזוג נמצא פחות בבית, יש חשיבות לזמן איכות עם ההורים ביחד ולחוד כבר מגיל ינקות , קיום ארוחות משותפות גם במהלך השבוע וגם בסוף השבוע.

לסיכום, המסורת היום, הגם שיכולה לתפוס מקום, אינה חייבת להיות רלוונטית לחלוקת התפקידים בבית. אין פה פריצת גבולות טבעיים אלא הסכמות, שיתופיות והכרה הדדית.

איך זה מתנהל אצלכן בבית?

 

child_concept_family

 

הכותבת הינה מאמנת אישית מוסמכת מכון אדלר.