מיתוסים הקשורים לשינת תינוקות וילדים: מה לא נאמר על שינת תינוקות וילדים?

זהו נושא כל כך רגיש, לא קל להיות הורה לתינוק שרק נולד, חוסר שעות השינה נותן את אותותיו במהרה…. ומה קורה כשהתינוק גדל? כל כך הרבה דעות, כל כך הרבה מיתוסים…. בכתבה הבאה אני רוצה לנפץ לכם כמה מיתוסים שיעזרו לכם להבין כמה דברים הכרחיים וחשובים על שנת התינוקות והילדים שלנו.

דנה קרסיס יועצת שינה

  1. שעת השכבה מאוחרת, יקיצה מאוחרת. אל תנסו להחזיק את התינוק/פעוט שלכם ער קצת יותר מאוחר, כאשר הוא יושכב בסופו של דבר לישון הוא יהיה במצב של עייפות יתר. כשתינוק/פעוט מגיע לזמן השינה עייף מאוד, מופרשים בגופו הורמוני סטרס ולכן, פיזית, קשה לו להירדם ולהיכנס למצב רגיעה, מה שמתבטא בבקשות, במשחקים ובבכי. יש להשכיב תינוקות/פעוטות כאשר הם מראים סימני עייפות, אחרת שנת הלילה שלהם תהיה קטועה ולמרות הכל הם ישכימו בבוקר באותה השעה. התחילו בהשכבה מקסימום עד 30 דקות מהרגע שבו הבחנתם בסימני העייפות. 
  2. אם אתן לתינוק שלי מים במקום בקבוק/ הנקה אז זה יעזור לו להפסיק לקום בלילה. אין להחליף את התלות בתמ"ל- במים! מים הם גורם תלות שמאוד קשה להיגמל ממנו, אפילו יותר מהנקה. תינוקות ופעוטות אשר מתרגלים לשתות מים מתעוררים המון פעמים בלילה ומבקשים מים. זה פוגע ברצף השינה שלהם ומפריע להם לישון משום שהם מרטיבים וממלאים את החיתול. פעולת מציצת הבקבוק היא זו שמרגיעה את הילד ועוזרת לו לחזור לישון. אין זה משנה אם בתוך הבקבוק יהיה תחליף חלב או מים. הילד ימשיך להתעורר בלילות…. ואף יותר. על מנת להפסיק את היקיצות בלילה, יש לגמול  בהדרגה מהבקבוק.
  1. לא ניתן ללמד הירדמות עצמאית כאשר מניקים. אין שום קשר בין צורת ההאכלת התינוק לבין דרך ההירדמות שלו בתחילת הלילה ובמהלכו. החל מגיל 3 חודשים ניתן להתחיל לעבוד על הפרדת אוכל ושינה,כלומר: ברגע שרואים שקצב היניקות מהשד/ הבקבוק יורד אז צריך לנתק מהפטמה. כך התינוק יילמד לא להירדם על הפטמה. ברגע שמתחילים ללמד הירדמות עצמאית (החל מגיל 5 חודשים) ההאכלה האחרונה לפני השינה מתקיימת מחוץ לחדר שבו ישן התינוק/ הפעוט ולפני המקלחת, כך ניתן לוודא ב 100% שהתינוק/ פעוט לא נרדמים או לא "מונעים" לשינה ע"י ההנקה או הבקבוק.
  2. בעיות שינה עוברות מעצמן. "כולם בסוף ישנים"…קיימת גישה האומרת שעד גיל 3 הכל יעבור והילד ילמד לישון, אולם מחקרים מהשנים האחרונות מראים שבמידה ולא מטפלים בבעיית השינה בגיל צעיר, היא עשויה להחמיר בגילאים בוגרים יותר ואף להשפיע על היבטים אחרים, בריאותיים והתנהגותיים, אצל הילד. ילדים לא ילמדו להירדם באופן עצמאי אם לא תלמדו אותם. בעיות השינה רק משנות את אופיין.
  3. תינוקות מתעוררים בלילה כי הם רעבים. תלוי בן כמה התינוק שלך! בהתחלה התינוק שלנו לא מבחין בין יום ללילה. קיבולת הקיבה שלו יכולה לספק אותו ל 3/4 שעות בלי להתחשב בשעה. לכן, אין מנוס מהתעוררויות והאכלות סביב השעון במשך השבועות הראשונים. ככל שהתינוק גדל וקיבתו גדלה פרקי הזמן בין הארוחות מתארכים.

יותר מ 90% מן התינוקות ישנים לילה רצוף (6-8 שעות מבלי להתעורר) כשהם מגיעים לגיל 3 חודשים. רוב התינוקות יכולים לעשות הפסקות ארוכות כאלה בין הארוחות כשמשקלם מגיע ל 5.5-6 קילו, כך שאם תינוקכם גדול מאוד, ייתכן שיתחיל לישון לילות רצופים עוד לפני שימלאו לו 3 חודשים.

  1. תינוקות שישנים יותר מדי במהלך היום לא ישנים בלילה. האומנם? ילד שישן טוב במהלך היום ישן טוב במהלך הלילה.הקפידו לאפשר לילד שלכם להגיע למקסימום שעות השינה שלהן הוא זקוק בהתאם לגילו.שינה איכותית ביום חיונית לצורך התפתחותו התקינה של הילד. אך שימו לב להעיר בעדינות אם יש יותר מ- 3 שעות ברציפות בתנומת יום אחת.
  2. הילד שלי נרדם "עצמאית" עם בקבוק במיטה. הורים רבים חושבים שאם הילד שלהם מוכנס למיטה עם בקבוק והם אומרים לו לילה טוב ויוצאים מהחדר אז זה אומר שילדם נרדם באופן עצמאי. לא כך הדבר. כל תלות בגורם חיצוני לשם הירדמות אינה נחשבת להירדמות עצמאית. מיותר גם לציין שמבחינה בטיחותית מאוד מסוכן להשאיר ילד שוכב עם בקבוק במיטה, קיימת סכנת חנק. בנוסף מבחינה בריאותית הדבר לא מומלץ מכיוון שעלולה להתפתח עששת שיניים ודלקות באוזניים.
  3. במהלך היום צריך להשכיב לישון באור כדי שלא יתבלבל עם הלילה.האומנם? האם אתם ישנים טוב שנת צהריים בחדר מואר? למה שתינוקכם יישן טוב בחדר מואר? יש לספק את כל התנאים האופטימליים לשינה על מנת שתהיה איכותית. חדר חשוך, שקט מנימאלי. כמו שאתם כמבוגרים לא יכולים לישון טוב באמצע הסלון כשהוא מואר, כך גם תינוקכם. אם אתם רוצים שתינוקכם לא יתבלבל עם הלילה, חשפו אותו לאור בשעות היום והעירו אותו בעדינות אחרי 3 שעות של שינה רצופה.
  4. הילד שלי ישן בגן ובגלל זה לא נרדם עד 23:00 בלילה. תלוי בן כמה הילד… לרוב רק בגיל 3 מתחילים לוותר על שנת הצהריים. אך זה לא מחייב. יש המון ילדים בני 3.5 שעדיין ישנים שנת צהריים וזה לא פוגע להם בהשכבה לשנת הלילה. רק כאשר ילד שיודע להירדם באופן עצמאי, מתקשה לפתע מאוד להירדם בתחילת הלילה ולא מצליח להירדם עד שעה מאוחרת (לאחר 21:00) אז זה הזמן להוריד את שנת הצהריים. קיצור השינה לרוב לא פותר את הבעיה. פעוטות בני פחות מ 3 שנים עדיין זקוקים לשנת הצהריים. הסיבה שבגללה פעוטות בני פחות מ 3 לא נרדמים לפני השעה 23:00 היא בגלל שההורים מפספסים את שעת ההשכבה. ברגע ששעת ההשכבה מתאחרת, הילד נכנס למצב של עייפות יתר ואז הילד בהיי, צוחק, משתולל ובכלל לא נראה עייף.

 

העמוד הרשמי של דנה קרסיס

הכותבת היא דנה קרסיס, יועצת שינה מוסמכת לתינוקות וילדים www.goodnightbaby.co.il