חנה אלג'ם מספרת על תולדות חייה שידעו עליות ומורדות מרגע לידתה ועד ההתמודדות המאתגרת שלה כאימא לילד עם שיתוק מוחין.

חנה נולדה כילדה לא רצויה לאימה שהתמודדה עם קשיי פרנסה ובעל שאינו מתפקד. גדלה בבית קודר ועני בצל אב נעדר עליו לא מדברים.

חנה הייתה ילדה דחויה מבית חסר אמצעים שהתמודדה עם אב חורג שאיבד את משפחתו בשואה והתקשה לקבלה. האדם היחיד שהעניק לה אהבה ודאג לה היה סבתה.

 

 

 

 

 

תמונה חיים גלויים

חנה התקשתה בלימודיה ונחשבה תלמידה גרועה עד כיתה ו'.  השינוי התחולל כשהגיע מחנך חדש שלימד בצורה יצירתית והמחיש את דבריו, התפעל מכל מחשבה מקורית של חנה וחבריה ולימד אותה "חשבי את המחשבות שלך בעצמך, זכרי כי אין תשובות לא נכונות" . . בזכות השבחים שלו חנה פרחה והצליחה.

היא למדה הוראה בסמינר צה"ל והכירה בבסיס את בעלה איציק. זו הייתה אהבה ממבט ראשון במהלכה איציק בחר בחנה על פני ארוסתו דאז.

חנה ואיציק נשאו ועברו לחולון, נולדו להן שתי בנות והם טפחו משפחה מאושרת. כשנולד בנם השלישי  מתן התפתחותו היתה איטית ושונה מאחיותיו, הוא אובחן בגיל תשעה חודשים כסובל משיתוק מוחין.

חנה נתקלה בבורות רבה של הצוות הרפואי לגבי הטיפול בבנה שנולד לפני 36 שנים. אחד הרופאים היה בטוח כי מדובר בגידול במוח והחליט לנתח את הילד עם הבטחה שמהניתוח "יצא בריא" . כשהניתוח הסתיים התברר שלא היה גידול ומצבו נשאר בעינו.

חנה התמסרה לטיפול בבנה, התפטרה מהעבודה והחלה סחרחורת של טיפולים יום יומיים שחלקם ממונים על ידי המדינה והיתר באופן פרטי. הבית הפך אגף במרפאה שאליו נכנסו ויצאו כל היום מטפלים : ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, קלינאי תקשורת, פסיכולוגים ועוד.

הקושי הרב היה כשחנה הבינה שהטיפולים לא עוזרים, מתן צרח כשראה את המטפלים מגיעים. עד שנקודת האור הייתה כשהפסיכולוגית אמרה לחנה שלילד יש אינטליגנציה וכדאי לעבוד על זה.

חנה החלה לדבר ולשתף אותו בכל מה שעשתה, שרה לו שירי ילדים וספרה לו סיפורים. בגיל שנתיים דקלם שירים של מרים ילן שטקליס ואמר משפטים שלמים.

כשמתן היה צריך ללכת לביה"ס חנה הקימה בית ספר בחולון יחד עם קבוצת הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, במטרה למקם את כל הילדים במקום אחד. ביה"ס "הרצפלד" מחנך ילדים ומלווה אותם מכיתה א' עד גיל 21. לאחר שמתן נכנס לכיתה א'  חנה שבה לעבודה ועסקה בגיוס משאבים לעמותה חדשה בשם "צעד קדימה" שפועלת למען ילדים בעלי צרכים מיוחדים ואף הביאה ארצה שיטה טיפולית חדשה שהתפתחה בהונגריה שסייעה רבות לקידום המצב של מתן כשהיה בן 10. בזמן הטיפולים בהונגריה מתן התוודע ליכולת שלו לאכול לבד ואז עבר לביה"ס רגיל והתקדם במסלול לימודים רציף.

בישראל השיטה נקראת "גישת פאטו –החינוך המדריך" ומטרתה ללמד את הילד להאמין בעצמו ובמסוגלות הפיזית שלו. האימון הוא אינטנסיבי והקבוצה בה נעשית הפעילות תומכת ומעודדת.

כיום מתן בעל תואר ראשון בתקשורת מהמכללה למנהל, עובד למחייתו וגר בדירה משלו וכל זאת כשהוא משתמש באצבע אחת בלבד שהיא האיבר היחיד שהוא מסוגל להפעיל.

הספר יצא לאור בהוצאה עצמית של הסופרת, כולל 175 עמודים, עלותו 49 ₪.

ההתמודדויות המתוארות בספר לא פשוטות אבל מהוות מודל להשראה של כוח רצון ופריצת דרך כנגד כל הסיכויים.