מאת קרן סרנו פיין

היה זה יום אביב טיפוסי, אי שם באמצע שנות ה-90, המורה לספורט הוציאה אותנו כמה מטרים מחוץ לבית הספר כדי שנוכל לרוץ כמו שצריך באצטדיון. זמן קצר אחרי שהתחלנו לרוץ חברה טובה שלי התחילה לחרחר ולצפצף, היה לה מאוד קשה לנשום, והיא ניסתה להיאבק בתחושת המחנק ההולכת ומשתלטת עליה כדי שלפחות תספיק להגיע חזרה לתיק שהיה זרוק בקצה האצטדיון. לאחר כחצי דקה שנדמתה בעיניה לנצח היא הגיעה לתיק, שלפה מתוכו בזריזות משהו שדחפה לפיה וארשת של הקלה עצומה התפשטה על פניה. היה זה פעם ראשונה שראיתי מישהו חוטף מול עיני התקף אסטמה, למזלנו היה מדובר בהתקף קל, כזה שהיה בעוצמה הניתנת לטיפול באמצעות כמה שאיפות ממשאף הוינטולין שלה. מאותו יום ואילך המחזה של חברתי הנחנקת הנעזרת בסטירואידים בכדי לחזור לנשום כמו כולנו הפך להיות שיגרתי וכבר לא החליץ אותי כמו בפעם הראשונה.

עם השנים למדתי עוד ועוד עובדות הנוגעות לאסטמה, רובן המכריע מטרידות ביותר, קבלו 13 עובדות שלא ידעתם על אסטמה:

  1. מחלת האסטמה זו המחלה הכרונית הנפוצה ביותר בקרב ילדים, גם בארץ וגם בעולם.
  2. ההערכות מצביעות על כך שבערך 8-10% מהילדים בארץ ובעולם המערבי סובלים מאסטמה בדרגות חומרה שונות.
  3. אחוז החולים באסטמה נמצא במגמת עלייה בכל העולם המפותח ובמיוחד באיזורים העירוניים, בעקבות, בין היתר, עלייה ברמות זיהום האוויר .
  4. אסטמה היא מחלה דלקתית כרונית של דרכי הנשימה והיא מזוהה עם תגובתיות יתר של דרכי הנשימה אל גירויים שונים. כלומר: שתוך זמן קצר- בזמן התקף- יכולים לחול שינויים קיצוניים בדרכי הנשימה.
  5. ניתן להבחין בשלושה תהליכים עיקריים המתרחשים בגוף בזמן התקף אסתמטי: התכווצות הסמפונות (צינורות הנשימה) והשרירים העוטפים אותם, התעבות הרירית הפנימית שלהם בעקבות הצטברות נוזלים והפרשת ריר סמיך מבלוטות הריר המצויות בדופן הסמפונות לתוך חללם. כל אלו מובילים לחסימה חלקית עד מלאה של דרכי הנשימה, משמע חל תהליך של הקטנת כמות האוויר המגיעה לריאות- קוצר נשימה.
  6. הדלקת עלולה להפוך לכרונית לנוכח הצטברות הולכת וגוברת של תאים דלקתיים באזור עם החשיפה לאלרגנים (כגון: אבקנים, פרוות בעל"ח) או לחומרים מגרים אחרים (למשל: עשן סיגריות, זיהום אוויר וכו').
  7. חומרת המחלה, ועימה הסכנה לחנק, גוברים בקרב ילדים, מכיוון שאצלם הסמפונות קטנים יותר בהשוואה למבוגרים.
  8. התהליך הדלקתי מגביר את עצמו כל הזמן, ובמידה ולא יטופל עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים בדרכי הנשימה.
  9. מקובל להבחין בין שני סוגי טיפולים תרופתיים עיקריים: תרופות המרחיבות את דרכי הנשימה (טיפול לטווח קצר)- המשפיעות באופן מיידי בשעת התקף. תרופות אלו מקלות על קוצר הנשימה בכך שהן מרפות את שכבת השריר החלק העוטפת את הסימפונות, ובכך נותנות מענה לסימפטומים בלבד. תרופות נוגדות דלקת (טיפול ארוך טווח)- הנלחמות בדלקת שבבסיס המחלה ומטרתן למנוע לגמרי את ההתקפים והסימפטומים האסתמטיים.
  10. חלק מהתרופות הקבועות אותם מתבקשים חולי אסטמה לקחת עלולות לגרום לתופעות לוואי מטרידות כגון: הידלדלות העצם, אי נוחות בבטן, נדודי שינה, עצבנות, השמנה, הפרעה בגדילה, שיעול יתר, קטרקט וגלאוקומה ועוד.
  11. כ-50% מחולי האסטמה בארה"ב לא נוטלים את התרופות שהרופאים רשמו להם מתוך חששות כבדים בנוגע לתופעות הלוואי של התרופות האנטי דלקתיות (סטרואידים). משמע הם חושפים את עצמם מבחירה, לסיכונים הכרוכים בהיעדר טיפול ארוך טווח במחלה.
  12. מחקרים רפואיים מתחילת שנות ה-2000 מצאו דרך טיפול חדשה, לא תרופתית, המשפרת את תפקודי הריאות באמצעות תרגילי נשימה מיוחדים, כאשר הם מתבצעים מדיי יום במשך 3 חודשים.
  13. בימים אלו ממש, חברת סטארט אפ ישראלית- iFeel Labs מסיימת להפוך את הידע הרפואי יקר הערך שלעיל לאפלקיצייה משחקית מגניבה, המתבססת על ביו-פידבק, מתוך מטרה לעודד את הילדים ובני הנוער החולים באסטמה להתמיד בתרגול יום- יומי של נשימות אלו.

הiFeelLabs_game1שילוב הייחודי בין טכנולוגיות תקשורת מתקדמות (סמאטרפונים וטאבלטים), מיחשוב ביו פידבק לביש (כגון רצועות, צמידים ושעונים) המספק משוב פיזיולוגי מדוייק בזמן אמת, ומשחקים אהובים וממכרים הוא שילוב מנצח עבור חולי האסטמה באשר הם!

 

iFeelLabsבעודי נזכרת באותה חברת ילדות שסבלה רבות מאסטמה לאורך כל שנות התבגרותה שמחתי כל כך לשמוע שחברת iFeel Labs  פותחת את שעריה למספר קטן של ילדים ובני נוער חולי אסטמה המעוניינים כבר עכשיו להתנסות ולשפר את מצב בריאותם! לאחר ראיון קבלה ושיחת תיאום ציפיות ייבחרו הילדים שיקבלו הכשרה מתאימה וציוד יקר ערך לביתם לצרכי תרגולי הנשימה לתקופת ניסיון בחינם. כמו כן, הילדים שייבחרו יזכו לליווי מקצועי מטעם החברה שיינטר את מצבם מדיי שבועיים.

מספר המשתתפים מוגבל ולכן כדאי להירשם בהקדם בכתובת המייל הבאה:

iFeelLabs@gmail.com

בברכת המון בריאות ונשימה קלה לכולם J