צילום: shutterstock

אהרון מאיר, מטפל התנהגותי קוגניטיבי בילדים: "תנו לילדים כלים להתמודד עם מצבים משתנים שעלולים להתרחש (פיגוע, אזעקה וכו'). דברו על אפשרויות התגובה ודרכי התמודדות. הכנה מקדימה נותנת  תחושת שליטה ברגעי האמת, ש"אני יודע מה אני צריך לעשות, התכוננתי לזה עם ההורים…"

תקופה קשה ומורכבת עוברת עלינו בשבועות האחרונים, החרדה שמא יגיח מפגע מעבר לפינה, באוטובוס או ביציאה מחנות ממתקים מטרידה את שלוותנו. אהרון מאיר, עובד סוציאלי ומטפל התנהגותי קוגניטיבי בילדים ומתבגרים ב- Medikids מרכז מומחים לרפואת ילדים  מציע מספר נושאים חשובים שיש להפנות אליהם את הקשב שלנו כהורים אל מול ילדינו בתקופה רגישה זו:

 

  • לשמור על שגרת החיים ככל שניתן. שמירה על השגרה נותנת הן לנו ההורים והן לילדים תחושת שליטה. זהו מסר בלתי מילולי שהחיים ממשיכים כסדרם ונותנים תחושת רוגע, שליטה ובטחון.

 

  • להקטין עד כמה שניתן את החשיפה לאמצעי התקשורת ולרשתות החברתיות. בכל ערוץ משדרים שוב ושוב תמונות מאירוע כזה או אחר, פרשנים רבים משתפים בדעתם ואנו נשאבים לצפייה ועדכונים במדיה מתוך אשליה שכך אנו מקבלים שליטה על המתרחש. חשיפת הילדים לשיח התקשורתי ולאמירה כזו או אחרת עלולה להשפיע עליהם בצורה ניכרת, לרוב אף שלא בידיעתנו.

 

  • לשים לב לשינויים בהתנהגות אצל הילדים, קטנים כגדולים ולאפשר שיח רגשי סביב ההתרחשויות. חשוב לדבר גם על הפחדים שלנו כהורים, זה ייתן לגיטימציה לילדים לפחד ולהביע את חששם בפנינו.

 

  • להשתדל להיות אחידים כהורים בהכלת הרגשות ושינויים בהתנהגות אצל הילדים. לעיתים קרובות אחד ההורים עלול לבטל תחושות פחד אצל ילדו, בעוד בן או בת הזוג מבטאים בדיוק את ההיפך ונחווים על ידי הילד כיותר אמפטיים. זהו מצב מבלבל עבור הילדים, והם אינם יודעים כיצד לנהוג "האם עלי להיות חזק כמו אמא, או פחדן כמו אבא?".

 

  • אנו ההורים מהווים מודל לילדים, כיצד שאנו ננהג ונגיב לדברים יאפשר להם למידה וחיקוי שלנו. ככל שנרגיש ונשדר בטחון, שקט ורוגע, זה גם מה שילדינו ירגישו. חשוב לומר להם שגם אנו מפחדים ולדבר מה עוזר לנו ההורים להתמודד עם פחדים ולהרגיש יותר בטוחים. הפחד הוא חשוב, הוא מציל חיים!

 

  • תנו לילדים כלים להתמודד עם מצבים משתנים שעלולים להתרחש (פיגוע, אזעקה וכו'), דברו על אפשרויות התגובה ודרכי התמודדות. הכנה מקדימה זו נותנת  תחושת שליטה ברגעי האמת, ש"אני יודע מה אני צריך לעשות, התכוננתי לזה עם ההורים".

 

בתקווה שנחזור במהרה לימים שקטים רגועים ושלווים יותר