לשון ראשון – כנס ראש הממשלה ה-11 לשפה העברית בראשון לציון

 

"לשון ראשון", כנס ראש הממשלה ה-11 לשפה העברית בראשון לציון

"לשון ראשון", כנס ראש הממשלה ה-11 לשפה העברית בראשון לציון

כנס ראש הממשלה ה-11 לשפה העברית בראשון לציון  7-10 בפברואר 2018, היכל התרבות, ראשון לציון

 

כנס השפה העברית הנערך בשיתוף משרד התרבות והספורט הפך במרוצת השנים למסורת. השנה יציין הכנס 11 שנה להיווסדו ויעמוד בסימן 70 שנה למדינה!!

עשרות אנשי אקדמיה, מרצים, אנשי רוח, חוקרים, סופרים, משוררים, יוצרים, שחקנים, וזמרים ייקחו חלק במושבים ובהפקות מקור ייחודיות לכנס השפה אשר יבטאו את שלל גווניה של השפה העברית והתרבות הישראלית במהלך 70 שנות מדינה:

שירי מימון, בועז שרעבי, ריקי גל, דני ליטני ועוד בהפקת מקור ייחודית לכנס לרגל 70 שנה לקולנוע הישראלי

עומר אדם מארח את דיויד ברוזה –  יחד הם מבצעים שירי משוררים ומיטב הלהיטים

עמיר בניון, חנן בן ארי, קרולינה, שלומי סרנגה, דקלון, שירן אברהם,  בקונצרט מחווה ללהקת צלילי הכרם, בליווי תזמורת פירקת אל נור, מאיר שלו חוגג 70 שנה, שפת האופנה, "האנתולוגיה של השפה העברית" – אסופה של 900 שירים מאת 550 משוררים אשר לוקטו מ-1500 שנות יצירה ומדברים במגוון קולות וצורות בשבחה של העברית משלל צדדיה ותקופותיה.  המושב ילווה בתערוכה הכוללת 40 יצירות תקופתיות, ההגיונריה ה-11 הכנס השנתי של חובבי תשבצי ההיגיון במחווה ל-70 שנות מדינה        ועוד…      

 

ראשון לציון היא העיר בה לראשונה לימדו בבית הספר בשפתנו הרשמית, עברית. גאה אני בעיר הזו, גאה לגור כאן כבר דור שלישי וגאה בשימור השפה.

כבר 11 שנים שהכנס מתקיים ומשנה לשנה הוא רק משתדרג ומשתפר. השנה הוא גאווה והנאה שלובים זו בזו, בהחלט ממליצה לקרוא את התוכניה כי רובכם ודאי תמצאו איזו הפתעה. האירועים מתאימים לכל הגילאים, ואנחנו כמובן נאחל הנאה והצלחה.

 

את הכנס יפתח טקס הענקת פרס ראש הממשלה ללשון עברית על שם אליעזר בן יהודה במעמד שרת התרבות הגב' מירי רגב, ובהנחיית יואב גינאי. בערב הפתיחה יופיע הזמר עומר אדם שיארח את דיויד ברוזה בחיבור מוזיקלי מפתיע. המופע יציג שירי משוררים, שהפכו נכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית ואת מיטב הלהיטים.

בערבו השני של הכנס יתקיים, זו השנה החמישית, טקס הענקת פרס ראש עיריית ראשון לציון על שם מאיר אריאל, בהנחיית נועם גילאור. הפרס ניתן על יצירתיות בשפה העברית והנחלתה לרבדים שונים באוכלוסייה. יו"ר ועדת השופטים השנה הוא ד"ר רוביק רוזנטל. בערב זה יתקיים מחווה ללהקת צלילי הכרם, שהיוותה שיקוף אותנטי לחברה הישראלית ונוסדה בקום המדינה.

הכנס יתפרס על פני ארבעה ימים, ויציע לצד רפרטואר מובחר של מופעי מוזיקה ייחודיים דיונים על השפה מזוויות שונות: שפת הפריפריה, שפת התנ"ך, שפת הילדים, שפת הקעקועים ועוד.

מוטי עג'מי, מ"מ ראש עיריית ראשון לציון: "חשיבותה של השפה העברית שזורה היטב בהיסטוריה החלוצית המפוארת של ראשון לציון. כאן נזרעו זרעיה המתחדשים כשפת הדיבור ולשון החיים של העם היהודי בארץ ישראל. כנס "לשון ראשון" שיתקיים זו השנה ה-11 בעירנו, יביא דרך השפה העברית, שהיא אחד החוטים המקשרים של עמינו בכל שנות קיומו, את גלגולה של החברה והתרבות, בסימן 70 שנה להקמת מדינת ישראל".

כנס השפה העברית מופק ע"י החברה העירונית ראשון לציון לתרבות, ספורט ונופש.

 מנכ"ל החברה העירונית: אלי פולק

מנהלת הכנס: טלי צ'רנר

משרד התרבות והספורט – מנהלת טקסים ואירועים מנהל תרבות : נאוה קנדיל

ייעוץ אומנותי ועורכת תוכן: מאיה פוגל

מפיקה בפועל: גלית קלדרון

לרכישת כרטיסים לכנס לשון ראשון טל': 03-9488666

מופעי הכנס שיתקיימו בהיכל התרבות, ראשל"צ:

 

עומר אדם מארח את דויד ברוזה בביצוע משותף לשירי משוררים – 7.2, יום רביעי, בשעה 20:30

"לשון ראשון", כנס ראש הממשלה ה-11 לשפה העברית בראשון לציון

עומר אדם

סורו מני 8.2, יום חמישי, בשעה 20:30 קונצרט מחווה ללהקת צלילי הכרם שהשאירה אחריה שירים שהפכו נכסי צאן שחלקם של משוררים שלא היו מזוהים עם הזרם המזרחי של אותה תקופה כדוגמת אלכסנדר פן ונתן אלתרמן. להקת צלילי הכרם מהווה שיקוף אותנטי של החברה הישראלית בכך שידעה לחבר בין תרבויות תוך שמירת הצליל המייצג את התרבות המזרחית. קונצרט המחווה יפרוס בפני הקהל ממיטב שירי הלהקה בעיבודים חדשים ותזמורתיים וייטלו בו חלק מיטב האמנים המבצעים. כמו כן, ישולבו במהלך המופע קטעי ווידיאו-ארט תקופתיים.

משתתפים: עמיר בניון, חנן בן ארי, קרולינה, שלומי סרנגה, דקלון, שירן אברהם, בקונצרט מחווה ללהקת צלילי הכרם. את האמנים תלווה תזמורת פירקת אלנור (תזמורת האור) בהרכב של 18 נגנים.

 

70 שנה לקולנוע הישראלי- משפת הבורקס ועד היום – 10.2, מוצ"ש, בשעה 20:30  מנחים: הצמד חנן סביון וגיא עמיר , במאי המופע: יניב צדוק

הקולנוע הישראלי הפך מיומו הראשון למראה של כולנו ומשמש אבן דרך בהתפתחות התרבות במדינה וכחלק בלתי נפרד מבניית השפה העברית.

בכל סיפור יש משהו מהחיים שלנו בארץ. בסופו של דבר כולנו באים לידי ביטוי על המסך של הקולנוע הישראלי. במשך השנים התפתחה לה שפה שעברה את המסך ונכנסה לשפה. מילים, ביטויים, משפטים, שירים שאנו עושים בהם שימוש יום יומי. על כל אלה ועל הקולנוע הישראלי המצליח שהפך השגריר של האומנות הישראלית בעולם ולהצלחה גדולה בקרב הקהל בישראל יעסוק המושב בכנס השפה העברית. בערב מרגש זה, נחגוג לקולנוע ונציין את רגעיו הגדולים של המסך הגדול בישראל במשך 70 שנה. המופע יחולק עפ"י הומור, סלנג, מורשת ופואטיקה.

משתתפים: שירי מימון, ריקי גל, בועז שרעבי, דני ליטני

מנחים: במאים, כותבים ויוצרים, כוכבי "מכתוב" חנן סביון וגיא עמיר

 

 

"לשון ראשון", כנס ראש הממשלה ה-11 לשפה העברית בראשון לציון

צילום: אייל אשכנזי

 

  

האירועים שיתקיימו באולם המחול:

שפת הפריפריה: העברית המזרחית בישראל   – יום רביעי, 7.2, בשעה 15:00

בעברית בת זמננו מהלך ניב חברתי (סוציולֶקט), הרווח בעיקר בפריפריה. זהו הניב המזרחי. הניב הזה מושפע מאוד מן הערבית היהודית (בעיקר הצפון אפריקאית) של הדור הראשון לעלייה לארץ, והוא אופייני לישראליות ולישראלים ילידים רבים ברחבי הארץ, גם בדור השני והשלישי. הניב סובל מתווית שלילית, ומשמש פעמים רבות לצחוק וללעג, ואין לכך מקום. התווית הזו מעידה על דעות קדומות ועל שיפוטיות ואין לה בסיס במחקר הבלשני.

משתתפים: עורכת ד"ר יהודית הנשקה, מנחה וייעוץ אקדמי ד"ר רוביק רוזנטל, קובי אוז,  חיים אוליאל ושלומי חתוכה.

 

מה הדיבור: ילדים מדברים על השפה – יום רביעי, 7.2, בשעה 17:00 

מנחה ועורכת : שירי ארצי, וידאו ארט: אילן פלד

פאנל המבוסס על תוכנית הטלוויזיה לכל המשפחה המוצגת בחינוכית 23 ובהשתתפות יוצריה, המנסה לבחון את האופן בו משתקפים חיינו דרך השפה. בדיון יעלו שלושה נושאים בעקבות שלושה פרקים של הסדרה. בכל אחד מהנושאים יוזמן האורח שהופיע בפרק המקורי לשיחה קצרה. את השיחות עם הילדים מלווים הראפרים באילתורי היפ-הופ: כהן את טדרוס ודיג'יי נש. כמו כן ישולבו במהלך השיחות מערכונים של הקומיקאי אילן פלד אשר צולמו לצורך התכנית.

משתתפים: שירי ארצי, בשיתוף ילדים מהתכנית. ד"ר רוביק רוזנטל- שפת הסלנג, גילי בר הלל- תרגום ושפה, נעם פרתום- שפת הרגש.

"לשון ראשון", כנס ראש הממשלה ה-11 לשפה העברית בראשון לציון

שירי ארצי

 

כתיבה בציבור – שיח שירה וסדנת כתיבה – יום חמישי, 8.2, בשעה 15:00

מאיר גולדברג וטל גורדון  נפגשים על אותה במה, ל"כתיבה בציבור": מופע ראשון מסוגו המשלב שירים אהובים, סיפורים מרתקים על המשוררים הגדולים שכתבו אותם וסדנת כתיבה על קצה המזלג בהשראת אותם משוררים.

 משתתפים: המשורר והפזמונאי מאיר גולדברג, המוסיקאית והיוצרת טל גורדון ובליוויו המוזיקלי של גידי רז.

 

"קעקוע של ספור"-שפת הקעקועים –יום חמישי, 8.2, בשעה 18:00

עורכת המושב: יסמין ברגנר

הגוף הוא המדיום שבאמצעותו אנו מתקשרים עם "האחר", יוצרים זהויות אישיות וחברתיות על- פיהם אנו מבססים את משמעות קיומנו בעולם. שינוי הגוף באמצעות קעקוע הנה הצהרה ביני לבן עצמי וביני לבין העולם. שפת הקעקוע ונשיאת סמלים על הגוף לנצח מתפקדים כרשתות חברתיות המשוחחות זו עם זו. הגוף המקועקע הינו ככל הנראה הכלי הקדום להאדרה ולהגדרה אישית וקולקטיבית: להאדרת וקישוט הגוף, כסמל השתייכות ומעמד חברתי, כחלק מטכסי מעבר וחניכה ואף כריפוי. קעקועים מגלמים ערכים אישיים, חברתיים, אקולוגיים ומטאפיזיים באמצעות מגוון של סימבוליזם ויזואלי. המחברים בין ערכים פנימיים לערכים צורניים, בין יופי חיצוני ליופי ואסתטיקה פנימית. נושאי הקעקועים משמשים כמיצג אמנותי חי ונושם המבטא ומחצין את תפיסת עולמם, בינם לבין עצמם ובינם לבין העולם.

משתתפים: יסמין ברגנר פרופ' חיים מאור, האמן אריק וייס

"על הניסים והנפלאות" לאה גולדברג – יום שבת, 10.2, בשעה 11:00 הצגה מלאת הומור וקסם על חברות, קבלת האחר, שיתוף פעולה,על כוחה של היצירה לקרב לבבות ועל אישה אחת מיוחדת שהטיבה להבין לליבם של ילדים. בהצגה משולבים שירי הילדים האהובים של לאה גולדברג כמו: פזמון ליקינטון, כובע קסמים, יום יפה ועוד.

משתתפים: אורנה כץ, אהוד כהן הרמתי, פיודור מקרוב/הדס קאיט, שחר ישי, גיא עקיבא, עדי רביד

 

הדיונים שיתקיימו באודיטוריום:

דבש וחלב תחת לשונך:   שיר השירים והשפה העברית – יום רביעי, 7.2, בשעה 16:00

מושב לזכרו של הנשיא החמישי יצחק נבון. מנחה ועורך: פרופ' חננאל מאק

מגילת שיר השירים היא חיבור אהבה מיוחד במינו וחד פעמי במקרא ובספרות העברית הקדומה בכלל. היא ניכרת גם בסגנונה הייחודי ובלשונה האופיינית. במושב המיועד נעסוק בלשון האוהבים, בחזיונות הלילה, בצירופי לשון ייחודיים לשיר השירים ובהשפעת המגילה על השירה העברית בת זמננו.

זכרו של הנשיא המנוח יעלה הן בדברי המנחה, הן בדברי נציג מהעמותה לזכרו של  יצחק נבון , והן בדיון על השפעת שיר השירים על השירה המודרנית ובכלל זה על השירה היהודית בלדינו.

 משתתפים: פרופ' חננאל מאק,דר' לילך ניינשטט , חוה פנחס כהן, אסתר אטינגר, נציגת "נאות קדומים"- ד"ר שרהל'ה אורן.

אומן אורח: המוסיקאי, יוצר, מבצע: ארז לב ארי

"לשון ראשון", כנס ראש הממשלה ה-11 לשפה העברית בראשון לציון

פרופסור חננאל מאק

 

אלפיים שנות שירה על השפה העברית   – יום רביעי, 7.2, בשעה 18:30

עורכת המושב: ד"ר לאה צבעוני – מושב מחווה ל 70 שנה, מנחה: דן כנר

בשלוש השנים האחרונות שוקדת ד"ר לאה צבעוני על הכנת האסופה עורי שפת עבר – 2000 שנות שירה של השפה העברית. זהו מסע מרתק בן אלפי שנים ביצירתם של משוררים דתיים וחילוניים, עטורי הילה או נשכחים, לאומיים או אישיים אשר בבוא יומם הותירו לדורות הבאים משא של כמיהה, געגועים, תקוות, בכי ומרורים ושאלות על מהות החיים ועל מהות הקיום שלהם, של דורם ושל עם ישראל, על גורלה של שפת הקודש, שפת עבר. את כולם צירפה וצָרפה לאורך ההיסטוריה אהבת העברית. באנתולוגיה זו משתתפים 547 משוררים ומתרגמים ו-870 שירים ששוררו על העברית בלשונות רבות (עברית, יידיש, ערבית יהודית, אנגלית, צרפתית, גרמנית, ספרדית, פורטוגלית, סלובקית) בכל ארצות הפזורה.

חנוכת הספר תלווה בתערוכה שתכלול יותר מ40 יצירות.

משתתפים: רפי וייכרט, חמוטל בו זאב, פרופ' יוסף שיטרית (שירה מרוקאית)

נגינה: מאיר ברבי

קריאת שירים :  יהודה עצבה, תלמה אליגון רוז, דניאל גלאי, רות אלמגור רמון, עדנה מטוור מלר, המושב ילווה בתערוכה של אגודת המאיירים הישראלית שאיירו במיוחד שירים מתוך האנתולוגיה, יו"ר האגודה יודי מרטון.

 

אסתר שפירא הייתה אומרת: "הגן של איתמר" – יום חמישי, 8.2, בשעה 16:00 עורכת המושב: פרופ' צביה ולדן

איתמר בן אב"י, שזכה להיקרא הבכור לבית אב"י או "הילד העברי הראשון", תיאר את החצר בביתו כ'גן של ילד אחד'. האמנם? האם היה בן יחיד ומבודד כפי שעולה מספרו האוטוביוגרפי שבמהדורה עדכנית נקרא "החצוף הארצישראלי"?

מה הייתה אומרת על זה אסתר שפירא – הגננת העברייה הראשונה בארץ?

יחד ננסה לענות על שאלות מסקרנות אלה ועל רבות נוספות, בעזרתה של שרית סרי שתביא קטעים מתוך הספר "החצוף הארצישראלי". נתחקה אחרי עקבות משפחותיהם של הילדים העבריים הראשונים בהדרכתה של ד"ר בשמת אבן-זהר, ונכיר את הגננות והגנים העבריים הראשונים מפי צביה ולדן,  שתציג את היפוך והתפקידים ברכישת העברית בדרכה לחזור ולשמש שפת-אם.

משתתפים: פרופ' צביה ולדן,שרית סרי, ד"ר בשמת אבן- זהר.

 

גינות הבר ופרחי התרבות של מאיר שלו – יום חמישי, 8.2, בשעה 20:00

 יועצת אקדמית: פרופ' צביה ולדן. המושב יעסוק בפנים השונות של יצירתו של מאיר שלו  במלאות לו שבעים שנה, תוך שימת דגש על העברית שלו ועל מה שהוא כותב עליה.

מה היינו מאחלים למאיר כמעט בן השבעים?

ד"ר רות קלדרון כתובים – על השראה והשפעה של המקרא ביצירתו של מאיר שלו

בלהה בן אליהו  הסיפור והסויפר: על "הדבר היה ככה" מאת מאיר שלו – על כוחם המחייה של סיפורים ברומנים של מאיר שלו

יהודה אטלס מ'הילד חיים והמפלצת מירושלים' (1982) ועד 'פנדה יוצאת למרעה' (2017) – על ספרי הילדים של מאיר שלו

פרופ' צביה ולדן מאיר שלו: רומן עם העברית

מיקה אלמוג –   קריאה מתוך ספריו

מוסיקה- הזמרת והיוצרת  קרולינה

"לשון ראשון", כנס ראש הממשלה ה-11 לשפה העברית בראשון לציון

יהודה אטלס
צילמה: רונית שני

"לשון ראשון", כנס ראש הממשלה ה-11 לשפה העברית בראשון לציון

צילמה: רונית שני

 

עברית על המסלול:  שפת האופנה

יום שישי, 9.2, בשעה 12:00

עורכת ומנחה: ליסה פרץ

האופנה, לא הצליחה למצוא את דרכה אל שפתנו: אין כמעט מילים בעברית שיכולות לתאר אופנה, על מושגיה הטכניים, הויזואלים, התרבותיים, הסוציולוגיים והכלכליים.

כאשר אתם נכנסים לחנות בגדים אתם מוקפים בקולקציה, שנעשתה בקונפקציה אך קיבלה את ההשראה שלה מאופנת הקוטור, עוצבה בסטייל, במידות סמול, מדיום, לארג' והיא נמכרת כעת בסייל, והדוגמנית של הקמפיין? היא לבטח רוטשה בפוטו שופ. שמתם לב בכמה לעז פטפטתם כרגע?

כשאנו מדברים אופנה, אנחנו מדברים בצרפתית ובאנגלית, שפות התרבויות שמהן צמחו תעשיות הבגדים המודרניות. זה לא ייחודי לנו, כך נוהגים בכל העולם. ובכל זאת שווה לשאול: מדוע לא התאמצה העברית למצוא חלופות לכל כך הרבה מושגי אופנה לועזיים?

בפאנל נחקור את מקורה של הדלות הלשונית הזו, נתהה אם בעולם הגלובלי כיום בכלל נדרשות מילים בעברית כדי להשיג אופנה ונעשה ניסיון, צנוע כמובן, להציע חלופות משלנו.

משתתפים:

יועצת ומשתתפת – ד"ר צביה ולדן השפה העברית

מוטי רייף – תעשיית האופנה

איתי יעקב – עיתונאי אופנה מגזין  xnet

שחר אטוואן – עיתונאי האופנה של גלריה, עיתון הארץ

 

 

 

האירועים שיתקיימו באולם "מופת", ראשון לציון:

ההגיונריה ה 12- הַכֶּנֶס הַשְּׁנָתִי שֶׁל חוֹבְבֵי תַּשְׁבְּצֵי הַהִגָּיוֹן בסימן 70 שנה למדינה. יום חמישי, 8.2 בשעה  19:30

מנחה ועורך: ליאור ליאני

ההגיונריה זוכה לאהדה רבה בקרב אוהבי העברית בכלל וחובבי התשבצים בפרט. הכנס כולל הופעות ומצגות שכולן שעשועי מילים, חידות ויזואליות, הגדרות היגיון, פתירת תשבץ היגיון ענק בשיתוף עם קהל הצופים ועוד – והכול על טהרת אהבת השפה העברית. בכנס הקרוב ההגדרות תהיינה בסימן 70 שנה למדינת ישראל ויוצגו מונחים, אישים ואירועים הקשורים למדינה, לסמליה ולאירועים חשובים בהיסטוריה שלה. כמו כן מציגים בכנס האנשים שמחברים את תשבצי ההיגיון בעיתונים הגדולים: דקל בנו ('ידיעות אחרונות'), ליאור ליאני ('מעריב'). עוד בכנס, יתארח השחקן ואשף הזמר העברי אסף אשתר- במופע  מוזיקלי "כל המילים השמחות" בגרסה מיוחדת להגיונריה- הסיפורים המרתקים ושעשועי הלשון מאחורי השירים העבריים.

משתתפים:ליאור ליאני, דקל בנו, עדי ואבי גדעון, נטע ליפשיץ.

אמן אורח: אסף אשתר

 

מכ"ט ועד כעת – עברית ישראלית בשבעים שנות מדינה – מושב סגור למדריכים ומורים לעברית – יום רביעי 7.2, בשעה  13:30

מנחה: ד"ר עליזה עמיר

יום העיון למדריכים ולמורים ללשון עברית במערכת החינוך יעסוק בהיבטים שונים של העברית בת זמננו.

משתתפים: תומר בוזמן- מפמ"ר, שיבל כרמי מנסור, הדסה וצלילה באו, ליאור ליאני וחוקרות שפה צעירות. ברכות: ד"ר משה ויינשטוק, מר משה זעפרני.

Summary
Event
לשון ראשון - כנס ראש הממשלה לשפה העברית 2018
Location
ראשון לציון,
Starting on
07/02/2018
Ending on
10/02/2018