רוצה לצאת מחדר היולדות עם גזרה חטובה? בטוחה? / רוני גפני-קורן

"חזרה לגזרה לאחר הלידה", "רוצה לצאת מבית החולים כמו דוגמנית?", "היפטרי מעודפי המשקל מההריון" אלו ועוד הן כותרות של עסקים ומגזני בריאות או נשים למינהם שדוחקים בך לחזור למשקל מלפני ההריון ואפילו פחות שכן אם לא תעשי זאת גורלך נחרץ ואת סתם אמא שמנה ומוזנחת. האם מישהו התייחס לאימהות שלך? לבריאותך הפיזית והנפשית? האם אלו יסתדרו רק כשהספרות במשקל בדיגיטלי יראו  מספר נמוך יותר?

איזו אמיצה וחזקה את! היית בהריון או שאולי עודך, סוחבת את הבייבי ברחם במשך 9 חודשים, מדברת אליו, שרה לו, ממשיכה לעבוד, לתחזק זוגיות, נפגשת עם חברות, מטפלת בילד אם יש כבר או אולי כבר כמה ילדים, מנסה לבצע פעילות ספורטיבית, תזונה נכונה ומה לא? תוך כדי את מתחילה לקבל באמצעי התקשורת טפטופים על הדוגמנית ההיא שיצאה מחדר הלידה בגזרתה הקודמת ושלושה שבועות אחרי כבר מדגמנת בגדי ים. קוראת כתבה במגזין בריאות אינטרנטי על הדרכים לחזור לגזרה במהרה. ועכשיו מה?

רוני קורן גפני,

לגיטימציה ?

מטרת כל הכתבות האלו והפרסומים של העסקים שכותבים כותרות כאלו היא להרוויח כסף. וזאת זכותם! מגזין אחד רוצה למכור את עצמו ולהרוויח אותך כקוראת שקונה את המגזין, אם הוא אינטרנטי הוא מרוויח משטח הפרסום שאת נכנסת אליו ואם זה סטודיו של ספורט הוא רוצה אותך כלקוחה.

יחד עם זאת, כנראה שיש לגיטימציה חברתית לפרסומים מסוג זה כי הם אכן עובדים ומושכים לקוחות. והשאלה שעולה לי היא – מה זה אומר עלינו כחברה? האם הרזון הוא מעל הכל? האם להיות רזה הופך אותך לאמא טובה יותר? האם להיות רזה יעזור לך להתמודד עם הקשיים שעולים אחרי הלידה? וגם למה כל כך מהר ודחוף לנו לצאת רזות ומאופרות מחדר הלידה? האם את חייבת לשדר "עסקים כרגיל" מיד לאחר הלידה?

רזון =בריאות? בהחלט לא!

התשובות לשאלות האלו לוקחות אותי לערכים שאנחנו חיות לפיהם ומנחילות למשפחה שלנו, ולדורות הבאים. ערך של בריאות בהקשר הזה הוא ערך חשוב אך בריאות משמעותה אינה בהכרח רזון. בריאות לאחר הלידה היא לזכור שחווינו כרגע מצב שבו ההורמונים משתנים ומנסים להתאזן והגוף חוזר אט אט לקדמותו ולשם כך נחוצה מנוחה של שישה שבועות פחות או יותר. בריאות משמעותה זמן התחברות לתינוק שזה עתה נולד לנו. בריאות משמעותה להבין שאם אנחנו במצוקה נפשית נמצא את האדם הנכון או איש המקצוע הנכון לדבר איתו. בריאות משמעותה היא אהבה, רוגע ושמחה. בריאות משמעותה שלאחר שאפשרתי לגוף מנוחה אני חוזרת לפעילות שנכונה ומתאימה לגוף. בריאות משמעותה הכנסת תזונה בריאה שמזינה את הגוף ואת הנפש בחומרי מזון חיוניים וחשובים ומשרתת אותך. בריאות משמעותה היא לתת מקום לאימהות ואת אותם הדברים שנכתבו פה לתת לילדים.

עכשיו אני שואלת שוב, האם את בוחרת לפעול על פי ערך של רזון או של בריאות?  האם יצאת עם בטן מכובדת שנשאה את הילד במשך 9 חודשים זה הופך אותך לשמנה או מוזנחת? האם זה הופך אותך לפחות אימהית? אז פעם הבאה שתקראי כותרת או פרסום ששואלים אם את רוצה לצאת רזה מחדר הלידה, תבחרי לענות שאת רוצה לצאת מחדר הלידה בריאה!