הלילה הזה, הלילה הזה, כולנו עייפים….. או שלא?

הורים רבים מקפידים לא לשבור את השגרה ולהקפיד על זמני שינה אך ליל הסדר מגיע ואיתו יציאה מהשגרה – דנה קרסיס, יועצת שינה מוסמכת ממליצה ומספרת איך לעשות את זה נכון בלי לפגוע בשגרה ובדפוסי השינה הקבועים

 איך שורדים את ליל הסדר? 9 טיפים לשינת תינוקות בחג הפסח

את ליל הסדר בשנת 2012 לעולם לא אוכל לשכוח. העברתי אותו במלונית של איכילוב. ב 5/4/12 ילדתי את בננו הבכור, דור. דור נולד בדיוק יום לפני ערב פסח. "שבכל דור ודור"….

ליל הסדר הזה היה מדהים, אכלנו אוכל טעים ודור הקטן והמתוק ישן לו בתינוקיה, היה לנו רגוע ונעים. מאז לא יצא לנו ממש לחגוג את ליל הסדר. למה? בגלל שבעלי ואני מאוד חרדים לשעות השינה של ילדינו. מאוד קשה לנו לחשוב על התנהלות עם 2 זאטוטים קטנים ועייפים בארוחת החג.

עבורנו, לשבת סביב שולחן חג עם 2 תינוקות, עייפים ובוכים זו לא בדיוק הנאה גדולה ולכן בחרנו עד כה שלא לעשות את ליל הסדר כהלכתו בשנים האחרונות.

השנה, דור ואלה, כבר גדולים ואין לנו בעיה שילכו לישון מאוחר, הם אוהבים להיות ערים עד מאוחר ונדירות הפעמים שהעייפות שלהם משפיעה על מצב הרוח שלהם.

ביומיום אנחנו מאוד מקפידים על השכבה בשעות סבירות. הילדים יודעים שבשעה 20:00 כבר סוגרים את הבאסטה. אבל השנה אנחנו מארחים את המשפחה, אנחנו עושים סוף כל סוף ליל סדר כהלכתו! נחגוג אותו עם הילדים מתחילתו ועוד סופו והילדים יישבו איתנו. אני כבר המון זמן מחכה לזה. הם גם כבר גדולים, הם מבינים, הם עושים כבר המון זמן חזרות לכך בגן 🙂

לרוב, הורים לתינוקות מאוד חוששים מההתנהלות עם התינוקות בארוחות החג שלרוב מתנגשות עם שעות השינה של הקטנטנים. יש גם הורים שפחות מתרגשים ו"זורמים" עם מה שיהיה… יש תינוקות נוחים שאין להם בעיה עם יציאה מהשגרה והם נוטים להיות נוחים גם כשהם עייפים. לעומת זאת, יש תינוקות הנקראים "תינוקות עם טווח טעויות אפס" שכל סטייה איתם מהשגרה ומהשעות הרגילות שלהם גורמת לבכי ולחוסר סבלנות משווע ואז להורים מאוד קשה ליהנות מאווירת החג ומהארוחה. אי לכך ובהתאם לזאת החלטתי לרשום מספר טיפים שיכולים להקל, ולו במעט, על אותם הורים אשר מעוניינים בכל זאת לשלב את התינוקות שלהם בארוחת החג.

 איך שורדים את ליל הסדר? 9 טיפים לשינת תינוקות בחג הפסח

אז מה ניתן לעשות?

  1. בערב החג אפשרו לילדיכם לקבל את מקסימום שעות השינה להן הוא זקוק במהלך היום. דאגו להשכיב בזמן לשנת הבוקר והצהריים או רק לשנת הצהריים (בהתאם לגיל ילדיכם) וכך תוכלו להימנע מהשכבה בעייפות יתר. זכרו: לא כיף לבלות עם תינוק עייף.
  2. אם אתם עושים את ליל הסדר אצלכם בבית אז כמובן שהרווחתם מכיוון שהתינוק שלכם יישן במיטה שלו ובתנאים אליהם הוא רגיל ולכם יהיה הרבה יותר נוח.
  3. אם אתם עושים את ליל הסדר מחוץ לבית אז וודאו עם המשפחה המארחת האם יש להם חדר שקט בו תוכלו להשכיב את ילדיכם. בדקו האם יש להם מיטת תינוק/ לול. במידה ואין דאגו להביא אתכם לול קמפינג שיכול מאוד לעזור.
  4. במידה ויש לכם נסיעה ארוכה למקום בו אתם מתארחים, אז כדאי לתכנן את הנסיעה על שעת שנת הצהריים של הילד וכך ילדיכם יוכל לישון ואתם תגיעו בזמן ואולי לא תאחרו בגלל הפקקים…. ילדיכם יוכל להגיע ערני לארוחת החג.
  5. קחו איתכם חפץ מוכר של הילד שיכול להקל ולהרגיע, קחו את השמיכה שלו/ דובי אהוב שייתן ילד את תחושת הביטחון שיש לו בבית.
  6. במידה ואתם רואים שהילד כבר עייף עוד לפני שמגיעים כל האורחים ומתחילה ארוחת החג, אז אני בהחלט ממליצה שלא למשוך את שעת ההשכבה על מנת שכל האורחים ייראו את התינוק המהמם שלכם… דאגו להשכיב בהקדם האפשרי עם תחילת הופעת סימני העייפות הראשונים וזאת בכדי שההשכבה לשינה תהיה נעימה ורגועה עד כמה שניתן. זכרו: אתם עומדים להשכיב את ילדיכם לא במקום הקבוע והמוכר. נוסיף לכך גם את רעש האורחים שבוודאי מאוד מרגש את התינוק… לכן כדאי למהר ולהשכיב. תינוק בוכה ועייף לא מהווה חברה כל כך טובה… חישבו גם על עצמכם- לכם תהיה השכבה נוחה יותר ואתם תוכלו ליהנות מארוחת חג טובה.
  7. הביאו אתכם רמקול אותו תוכלו לחבר לחדר בו ישן התינוק, כך תוכלו לשמוע אותו ותהיו רגועים.
  8. במידה ואתם רואים שאתם לא מצליחים להרדים את הילד, אז צאו איתו לסיבוב בעגלה, על מנת שיירדם בעגלה. אמור להיות מזג אויר נחמד.
  9. זכרו: מדובר בערב אחד, גם אם לתינוק יש הרגלי שינה טובים , יציאה חד פעמית מהשגרה והרדמה לא שגרתית לא תהרוס את ההרגלים הטובים.

למחרת הסדר אפשרו לילדיכם לישון כמו שצריך אם לא ישן היטב בלילה. המנוחה תעשה לו רק טוב. במהלך החופשה הארוכה, דאגו שלפחות שנת יום אחת תהיה במיטה. אם ילדיכם ישן רק שנת צהריים, אז דאגו שלפחות אחת ליומיים הילד ישן שינה איכותית במיטה שלו. עליכם לזכור כל הזמן: לא כיף לטייל עם תינוק / פעוט עייף! אפשרו לילדיכם וגם לכם לנוח.

שיהיה לכולנו חג שמח ומלא בשינה טובה ובריאה!

 

 

דנה קרסיס

יועצת שינה לתינוקות וילדים

 

www.goodnightbaby.co.il