כשהוצע לי להצטרף לסיור ערב בירושלים במסגרת "שנת הקהל" לא היססתי לרגע. החלטתי לקחת את המשפחה לחגוג את יום הולדתו של בן זוגי בהקשר של ערכים שאנו מאמינים בהם כמשפחה: אחדות, שוויון ומסורת – בדיוק הערכים אותם מייצג מעמד "הקהל ", המעמד בו התאספו כל עם ישראל ללא הבדל ובאחדות מלאה בכל סוף שנת שמיטה בבית המקדש. טקס מרגש רב-רושם של התקהלות והתאספות העם כאיש אחד בלב אחד, סמל של אחדות ושוויון, לשמיעת קריאת התורה מפי מלך ישראל.

 

הסיור שאורגן ע"י החברה לפיתוח ושיקום הרובע היהודי בעיר העתיקה, החל בתקיעות שופר, בתופים ובנגינה. כך באווירת חג נכנסנו בשעריה של ירושלים לתוך הרובע היהודי, אל הרחוב המסמל יותר מכל את מרכז החיים של העבר – אל התחנה הראשונה הקרדו, השיירה המיוחדת עוררה את סקרנותם של העוברים והשבים שנעמדו לצפות בנו רוקדים במרכזו של הקרדו לקולות הנגינה.

20150810_183835

 

התחנה השניה בסיור: הרובע ההרודיאני – מתחם הנמצא כולו מתחת לאדמה ובו חפירות ארכיאולוגיות וממצאים מיוחדים. את פנינו קיבלה נבלנית שהנעימה בנגינתה הקסומה. הסיור במקום הינו סיור תיאטרלי מיוחד, המותאם למשפחות עם ילדים. זהו מסע אחורה בזמן במסגרתו  פגשנו דמויות שונות ובהם כהן אמיד, שהפגיש אותנו עם חיי היום יום שלו  וארכיאולוג,  שהפגיש אותנו עם ההתרגשות שבמציאת העתיקות באתר ובהם פיספס מרהיב וכלי מטבח ייחודים. דמויות אלו הכניסו אותנו היישר אל עולמם ואל חוויות חייהם והן מסייעות להנגיש את המידע לילדים ולמבוגרים כאחד בדרך הומוריסטית וחוויתית.

 

התחנה השלישית בסיור: בית הכנסת "החורבה"- בית הכנסת העומד במרכזו של הרובע היהודי. בית הכנסת העתיק והמפורסם, שנבנה לראשונה במאה ה 18 ומאז נחרב ונבנה 3 פעמים והיום מהווה בית כנסת פעיל ואטרקציה בפני עצמה. אם ברובע ההרודיוני ירדנו אל מתחת לפני האדמה כאן דווקא טיפסנו במעלה בית הכנסת אל המרפסת המקיפה את הכיפה לתצפית מיוחדת על העיר העתיקה. כמה מרגש לראות שלמרות כל הניסיונות להחריב את בית הכנסת הוא שוקם ועומד על תילו.

 

התחנה השלישית בסיור: הגן הארכיאולוגי הסמוך לכותל המערבי. את פנינו קיבלו שחקנים שחיברו את המשפחות לחוויית העלייה לרגל ואל השוק העתיק שם פועלים אמני מלאכות קדומות שמציעים מרכולתם לעולי הרגל והכל למרגלות החלק הדרומי של הכותל בסמוך לשערי חולדה דרכם נכנסו עולי הרגל של פעם הישר לבית המקדש. גם כאן השחקנים מחברים את המשתתפים אל החוויות של העליה לרגל ואל המהות של "מעמד הקהל" בו כאמור השתתפו כל בני העם, כאיש אחד ובלב אחד.

20150810_202920

 

כולנו נהנו מאד, חוויה יוצאת דופן ומיוחדת המחברת את המשפחה לערכים ולמסורת. הפעלת הילדים בחידות ע"י דמויות מן העבר מאפשרת להם להפנים את המידע בקלות ובכיף, שנים ארוכות של לימודי היסטוריה שנחוות בכמה שעות ונחרטות היטב בזיכרון והכל בעלות שווה לכל כיס. סיור משולב למשפחה עולה לכל היותר 160 ש"ח.

אז אם אתם עדיין מתלבטים מה לעשות בימי החופש האחרונים תעלו לירושלים ותרוויחו פעמיים – גם אוויר הרים צלול וגם חוויה מעשירה, ערכית ומהנה.

הורים לתינוקות, שימו לב שחלק מהמקומות אינם מותאמים לעגלות וכדאי להצטייד במנשא.

 

20150810_185347

כתבה: לימור רביד –  אמא ל-3 בנות