אנחנו חיים במדינה מתוחה מאז שהוקמה. האמת שאפילו לפני. חיים בכפיפה אחת ערבים ויהודים, כביכול אולי באיזשהו חלום יכולנו להיות חברים טובים מכיוון שיש לא מעט ישובים משותפים.

מאי פואז, אמא לשתי בנות, בהריון נוסף כרגע, בת 25 מכרמיאל היא יהודיה שהתאסלמה. אישה מעניינת, חברותית אשר חיה את שני העולמות. משפחתה יהודיה, אמה אפילו שומרת שבת ומנגד בעלה מוסלמי.

מאי, בכלל נולדה בשם  מאור, גדלה בכרמיאל כיהודיה אשכנזיה, בית ישראלי טיפוסי. אמה דור רביעי בארץ, אביה נולד במולדובה.

יהודיה שהתאסלמה

מה לך ולאיסלאם? איך הגעת לזה? הרי גדלת בבית ישראלי

מאי: "למדתי על כל מיני דתות מהאינטרנט מגיל 13. יש אנשים שאוהבים בולים או מפיות אני

אהבתי טקסים דתיים. קראתי והתעניינתי. זה היה תהליך שלם. ביהדות יש הרבה דברים כשאת נכנסת אליהם שהם מציקים  לי ואין באמת לאנשים תשובות.

למשל הנה אנחנו קרובים לחג הפסח, למה היום יש מושג של מצה שמורה שפעם לא היה. הלכות בגלל שיש פער הדורות. פעם אנשים היו צדיקים גמורים כמלאכים  וכיום הם כמו חמורים. זה נותן לגיטימציה לשנות את הדת. מותר לשנות את הדת לפי הצרכים שלך,  לטוב ולרע.

אתן לך דוגמא נוספת, הדת היהודית מתבססת על מסורת. למשל בשר חלב מה שקובע זה מה שעשו אצלך בבית, הולך לפי המשפט: "והגדת לבנך".

לא ישר נהייתי מוסלמית. כן התעניינתי במסורת היהודית. בבית הורי  עשינו קידוש בשישי, אבל כשמסורת דוחה דת אני לא מתחברת. הלכתי לסמינרים דתיים של כל מיני ארגונים. היה רב שאמר לי אל תדאגי על כל שאלה הייתה תשובה אבל התשובה לא סיפקה אותי.  לא התאסלמתי בשביל הכיף, מצאתי שזו הדרך שלי. חייתי אורח חיים מוסלמי בבית אצל הורי עד אשר התחתנתי".

יהודיה שהתאסלמה

תמונת אילסוטרציה

"פה, בכרמיאל, זה אחרת. כרמיאל הוקמה על אדמת מג'דל כרום וזה נהיה כרמיאל".

איך הסביבה הגיבה?

"המשפחה שלי ראו את זה קורה. זה לא קרה ברגע אחד. אבא שלי בכלל אדם ימני. ליברמן הוא שמאלני עבורו. אני לא מצאתי את מקומי ביהדות. גם אמא שלי ראתה את זה קורה. לא חושבת שהפתיע.

הייתה לי שכנה דתיה ומאוד כאב לה שבחרתי להתאסלם. היא הבינה שהידע שלי ביהדות גדול משלה. היא הייתה באה אלי לשאול. זה לא נובע מבורות או מחוסר ידע אבל הבנתי ששם לא מקומי. אני יודעת שיש אנשים שאומרים שבחורה ממצב כלכלי נמוך,  לא נתנו לה אהבה  בטח הכירה ערבי והתאסלמה בשבילו. אבל זה ממש לא המקרה. אנשים כאלו פחות מעניינים אותי. המצווה הכי חשובה ביהדות היא שמירת שבת. אם לא קיימת את המצווה הזו כאילו לא קיימת שום דבר. כשאני שומעת הערות אני שואלת את האדם האם הוא שומר שבת אם הוא לא שומר שבת אז אולי היהדות לא באמת חשובה לו. תקיים את המצווה הכי חשובה ביהדות ואז נדבר.

פה, בכרמיאל, זה אחרת. כרמיאל הוקמה על אדמת מג'דל כרום וזה נהיה כרמיאל. כולם מסביב לכרמיאל ערבים. אני מכירה עוד גברים ונשים שהתאסלמו. הבת שלי שנה הבאה תתחיל גן ערבי, זה לא פשוט לי, כי הן יחזרו בידע הרבה יותר ממני בערבית, אני בניתי ללמוד לקרוא ולכתוב ערבית יחד איתן".

"התגייסתי לפני שהתאסלמתי ואז כשהחלטתי להתחזק באיסלאם הצבא הוציא אותי".

ומה עם הצבא?

"התגייסתי לפני שהתאסלמתי ואז כשהחלטתי להתחזק באיסלאם הצבא הוציא אותי. לא ממש ידעו להתמודד איתי. אני התעניינתי אם אוכל לשמור על התפילות בשפה ואם אוכל ללבוש כיסוי ראש ואז קיבלתי זימון לקב"ן והם החליטו שזהו. הוציאו אותי מהצבא".

איך הכרת את בעלך?

"הכרתי את בעלי דרך חבר משותף והתחתנו אחרי שבועיים.

לפעמים אני מסתכלת עליו ואני אומרת לעצמי מילא אני, לא יודעת מה עבר עלי שכל כך מהר התחתנתי אבל למה הוא רצה כל כך מהר?   החלטנו להתחתן שלושה ימים אחרי שהכרנו".

אתמול חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ התבטא: "טבעי שאשתי לא תרצה לשכב ליד מישהי שבנה התינוק אולי ירצה לרצוח את בני".

האם את חווית הפרדה?

"האמת שאחרי הלידה הראשונה חשבתי שזה צירוף מקרים. בבית חולים זיו בצפת אמרו  לי שזה לא הנוהל. כששאלתי למה אני רק עם ערביות בחדר אמרו לי שזה במקרה ואמרתי לעצמי אולי זה באמת רק במקרה. בלידה השניה, כשנכנסתי לאותו החדר ולאותו מיקום  מיטה כמו בלידה הראשונה,  שוב פעם היו לידי בחורות ערביות. גיליתי שבנות יהודיות היו רק עם יהודיות ובנות ערביות רק עם ערביות. זה העליב אותי, פגע בי". במשרד הפנים אני לא רשומה עם לאום אלא עם קו, לא יכול להיות רשום לא יהודי ולא ערביה כתוב דת מוסלמי. בתעודת לידה שאלו אותי אם אני רוצה לרשום את הבנות כחסרות לאום או ערביות ובנותי רשומות כערביות".

אני לא ערביה,  אני מוסלמית. גם אם הייתי רוצה אני לא יכולה לבחור להיות ערביה. זה פגע בי.  זה כמו אלו שאומרים לכי לערבים ואם אתם כבר אומרים לכו לערבים זה פשוט עניין תרבותי של החמולות שבאות לבקר. יש תגובות של בנות בקבוצות שונות בפייסבוק שממש הרגיזו אותי. נשים, אמהות ערביות לא חושבות להתפוצץ מיד אחרי לידה. ואם כן שהשלייה שלהן תתפוצץ. הן עוברות רגע קדוש וטהור ורוצות לשמור ולהיות אמהות לא לעשות פיגועים.

גם לי לא קל בתקופות כאלו מתוחות אני עולה לאוטובוס, אנשים מסתכלים במבטים מגעילים תופסות אותי ניידות כשאני הולכת ברחוב בערב. אתן לך דוגמא,  אם מישהו שדד אותי אז עכשיו כל מי שהולך ברחוב הוא שודד בפוטנציה. אנשים נפגעו ממחבלים לא מערבים. אני רואה שנשים כן שנאנסו כן יוצרות קשר. צריך לבחון כל אדם בלי קשר מאיפה הוא מגיע, אולי יהיה לי יותר מתאים וטוב להיות עם נשים אחרות בחדר לידה. לא צריך לבחור באיזה חדר אני אהיה ועם מי, אני לא רואה בעיה עם זה שאהיה עם יהודיות בחדר אני לא צופה גזענות כולנו שווים. למה את קובעת שאני אסתדר יותר טוב עם ערביות בחדר".

אני ילדתי ביום שישי, אמא שלי ששומרת שבת לא הגיעה וכן אף אחד מבני משפחתי. משפחתו של בעלי הגיעה,  קיבלתי חיבוק נשיקה וקופסת שוקולד.  אם זה אספקט תרבותי שיעבירו אותי לחדר של היהודיות שבלי החמולות שבאות להיות לבד.

הייתי לא פעם ליד אמי כשהייתה צריכה להיות בבית חולים בשביל טיפולים רפואיים ותמיד היו נשים קולניות לידה אבל אף פעם לא חשבתי להגיד לא להיות ליד נשים קולניות יהודיות".

את סבא שלי הציל רופא ערבי

נגיד אתמול ראיתי בחדשות את הציטוט של אשתו של בצלאל סמוטריץ'.  אני זוכרת שסבא שלי, אחד ממושתלי לב הראשונים בארץ, היה כמה פעמים במצב של מוות וקיבל מכות חשמל ובכל פעם שהציל אותו זה תמיד היה רופא ערבי. אני משווה כי גם פה נותנים לו חיים". במותו ציווה לנו את החיים והלוואי שנחיה פה בשלום אחד עם השני.