20150827_221113

אוויר הרים צלול כיין וריח אורנים. ירושלים עיר כל כך מיוחדת, קסומה, שונה. לכל אדם ירושלים משלו. כל אחת אוהבת אותה אחרת אך אינני מכירה אדם בלי רגשות ומחשבות על העיר. הציעו לי לטייל בירושלים והאמת? התבלטתי.

לא כל כך אהבתי את הרעיון בהתחלה לעזוב ילד, רוצה להגיד קטן אך ראמי כבר בן שבעה חודשים ולכן בסופו של דבר החלטתי שראמי יבלה ערב אצל סבא וסבתא ואנחנו נטייל. טיול הרי יעשה טוב לנשמה, טוב לזוגיות ומדי פעם, בואו נודה באמת אנחנו חייבים לשאוב אנרגיות וכוחות ובמיוחד במקומות כמו ירושלים והכותל.

 

השנה במיוחד היא שנה מיוחדת שנה בה מתקיים "מעמד הקהל", הוא המעמד בו התאספו בכל סוף שנת שמיטה בבית המקדש. המספר הרב ביותר של בני העם היהודי –  גברים נשים וטף, בדגש מיוחד על עוללים רכים, שהגיעו לירושלים לטקס מרגש רב-רושם של התקהלות והתאספות העם כאיש אחד בלב אחד, לשמיעת קריאת התורה מפי מלך ישראל. העלייה ההמונית של העם היהודי לירושלים, הייתה חוויה רוחנית, חברתית ולאומית בלתי נשכחת, מעמד של חיבור אל בית המקדש, אל התורה, ואל העם. מ-1945 מתקיים המעמד בישראל ברציפות מדי שבע שנים בחוה"מ סוכות.   הערכים שבימינו כל כך חסרים, חבל שהם יותר כבר לא קיימים. לפעמים עולות לי מחשבות איך הייתה האומה והמדינה נראים אילו היינו יותר נאמנים, חברים, מגובשים כקהילה.

 

את הטיול פתחנו בשער ציון. נפגשנו לצלילי מוסיקה נעימה שליטפה את הנשמה עם אורות הפנסים. משער ציון פסענו בשבילי הרובע ההרודיאני. מסתכלים, מביטים כמו תיירים בארץ שלנו. היא באמת מיוחדת חבל שלא מטיילים בה יותר.

כניסה מוסיקלית לשער יפו

 

 

 

 

טיילנו  בקארדו,ברובע הרודיאני משם פנינו לעבר בית הכנסת "החורבה" עם סיפור מעניין אודותיו אשר הגיע לתקופת הזוהר ב 1921. במלחמת השחרור הירדנים מפוצצים את "החורבה". המדריך מספר לנו שהיהודים עשו מהלך לא סביר – לקחו הלואה בלי יכולת להתחייב. הקהילה האשכנזית בנו בית כנסת כדי לשמור על אחדות הקהילה. על הקיר  מחוץ לבית הכנסת חרוטה אגרת הרמבן ולידו מסגד לא פעיל. את המסגד הקימה משפחה שבנה נודה מהקילה היהודית. וכמובן עם ניצחוננו ב 1967 השליטה חוזרת אלינו, ב 2006 משקמים את המקום כפי שהיה במאה ה – 19.

המדריך בבית הכנסת החורבה

עם הקמת התנועה הציונית יש ציון ויש ירושלים אך צריך כמובן לדעת מה הרצון ומה הגבולות ולזכור תמיד כאשר אנחנו אומרים "בשנה הבאה בירושלים הבנויה" לאיזו ירושלים אנחנו שואפים וחולמים – האם את זאת שאנחנו זוכרים או לזאת שאנחנו שואפים וחולמים. משם המשכנו לגן הארכיאולוגי עם הסבר על חשיבות האבנים – ידעתם למשל שאבן הוא החומר היחיד שלא יכול להיטמע?

הגן הארכיאולוגי ירושלים

הגן הארכיאולוגי ירושלים

 

סיימנו את הטיול בכותל עם הצגה מיוחדת אשר ממחישה לילדים את המשמעות והחשיבות של "סליחות" מדוע מקיימים ומה החשיבות והסמליות באמירת סליחות בצורה הומוריסטית וקלילה.

סיור סליחות עיריית ירושלים טל מרום חברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים בע"מ,

בלילה ערב "הסליחות" הוא ערב מיוחד זוהי שעת הסליחה אשר פותחת פתח בנשמה, בואו להיטהר בקדושה ולצחצח את הלב לקראת השנה החדשה. אמירת חרטה, כאב ותקווה ששנה הבאה תהיה טובה יותר.

 

תמיד חשבתי שאני מכירה את ירושלים. גדלתי על ירושלים כבת של הצנחן מהכותל, אחד ממשחררי ירושלים. אנחנו מגיעים כל שנה לירושלים, נפגשתי עם עשרות אנשים חשובים בעיר אך הפעם  עם החברה  לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים בע"מ, הטיול היה שונה, מקצועי, איכותי, תורם ומעשיר.

מדריכים ברמה גבוהה עם המון ידע, סבלנות, הנאה ואהבה  אני ממליצה לכל אדם להיות בערב סליחות לחוות, לטעום ולהרגיש את ירושלים שלו. חוויה שהיא חובה לכל המשפחה.

סיור סליחות עיריית ירושלים טל מרום חברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים בע"מ,