הצד הקדמי של הכריכה

גדלתי במשפחה שבה תמיד האמינו שאנחנו צריכים לתת מעצמנו את הכל, על מנת להצליח בלימודים וכבת לפרופסור, תמיד חונכתי שלימודים זה הדבר ה(כמעט) הכי חשוב ועליי להצליח בלימודים גם אם קשה. כי אם לומדים מספיק זמן, תמיד מצליחים.

למזלי, אני תמיד הייתי מהתלמידים האלה שלא היו צריכים ללמוד יותר מדי כדי להצליח ולקבל ציונים טובים. לכן כמעט ואף פעם לא היתי מוצאת את עצמי יושבת בבית ו"חורשת" ימים ולילות על החומר הנלמד כדי להצליח (שלא כמו לא מעט מחברותיי שישבו ולמדו בבית גם פרקי זמן ארוכים מהרגיל תוך כדי שהן מוותרות על חיי חברה כמעט לחלוטין).

עכשיו כאשר הילדה הבכורה שלי עולה לכיתה א', התחילו לעלות בי הרהורים שונים לגבי הצלחתה בבית הספר. האם אצטרך להתעקש איתה על ההצלחה שלה בלימודים? או שמא עליי לוותר לה ולתת לה להתקדם בקצב שלה.

בדיוק בזמן ההרהורים האלה, הגיע לידיי ספר של ליאת פולוצקי- "מעבר לגבול היכולת". הספר מדבר על המושג משיגות יתר, על מקורותיה והשלכותיה.

הספר מבוסס על המחקר הרחב שליאת פולוצקי עשתה כאשר עבדה על עבודת הדוקטורט שלה. הוא דן במושג משיגות יתר- מושג אשר כמעט ולא נחקר ולא זכה לתשומת לב של הממסד והמחקר החינוכי. למעשה, התלמידים שמוגדרים כ"משיגי חסר" אשר הישגיהם הלימודיים נמוכים יותר מיכולתם, נחקרו לא מעט והתלמידים שמוגדרים מחוננים, נחקרו גם הם. ואילו דווקא אותם התלמידים אשר הגיעו להישגים גבוהים יותר ממה שמבחני אינטלגנציה ניבאו, לא נחקרו בכלל. בספר, ליאת פולוצקי חוקרת את הסיבות ואת הגורמים הן מהבית והן מהסביבה שמאלצים את התלמידים להתאמצץ מעבר לגבול היכולת שלהם כדי להצליח בלימודים. המחקר מצביע על ההשלכות הקשות והמחיר הכבד אותו תלמידים "משיגי יתר" משלמים כתוצאה ממאמץ זה.

הספר מבוסס על המחקר המדעי והוא כתוב בשפה קלה, נגישה לכולם ונעים לקריאה. מחברת הספר מביאה הרבה דוגמאות למחקרים שנעשו בעבר וכך מעוררת הרבה מחשבה מסביב לנושאים אלה. המחקר קורא להורים להמנע מלדחוף את ילדיהם למטרות ולהישגים שמעבר ליכולתם ומסבירה באופן משכנע מפני עידוד התופעה.

אישית כאמא, הצלחתי להתחבר לספר בצורה מושלמת. אך בו זמנית הספר הזכיר לי את ימיי כתלמידה ואת הציפיות של ההורים שלי ממני ומאחותי הגדולה בכל הנוגע להצלחה בלימודים. לא יכולתי שלא לחשוב גם על כך שהספר יכול לתרום לא מעט גם למורים, שאחראים במידה לא קטנה על ההצלחות והישגים של התלמידים שלהם (נושא שגם הוא מובא בספר).

 

הספר יצא לאור בהוצאת היקבוץ המאוחד, כולל 332 עמודים ומחירו לצרכן הוא 82 ש"ח.