ילדה סוכר – סוכרת הריון – איך נשמור על עוברנו

סכרת הריון מהווה סיכון ללא מעט נשים ויכולה להוביל הן לפגיעה באם והן לפגיעה בעובר. ד"ר אסתר מנחם, ביולוגית ונטורופתית, רכזת תחום נטורופתיה ב"כללית רפואה משלימה", מנהלת פורום נטורופתיה בynet מסבירה על הטיפול הנטורופתי בסכרת הריון

 

אחד מצמדי המילים שמפחיד הכי הרבה נשים הרות הוא “סכרת הריון”. אין כמעט אישה שלא חוששת ל”היכשל” במבחני העמסת הסוכר והפחד מהזרקת אינסולין במשך ההריון מדיר שינה מעיניהן של נשים רבות.

סכרת הריונית מופיעה בשכיחות של 2%-5% מההריונות ועלולה לקרות כתגובה להורמוני ההריון בשל התפתחות תנגודת לאינסולין. נשים בעלות עודף משקל, רמה גבוהה של שומנים בדם, חוסר בפעילות גופנית, הריון בגיל יחסית מאוחר, לידה קודמת של תינוק במשקל גבוה וגורם תורשתי-משפחתי מהווים גורמי סיכון עוד לפני ההריון.

ריבוי מי השפיר האופייני לסכרת הריונית עלול לגרום להופעת צירים מוקדמים ולמצגים פתולוגיים שיקשו על הלידה. בנוסף, סכרת בהריון עשויה לגרום ללידת תינוק גדול, בעל כתפיים רחבות שמתקשה לעבור בתעלת הלידה ולגרום לצורך בניתוח קיסרי.

ואם לא די בכך, העובר שהורגל לחיות עם רמות סוכר גבוהות מדי, יכול להיוולד עם תת סוכר בדם – היפוגליקמיה. באשה עצמה, עלולה סכרת בהריון להוביל להתפתחות יתר לחץ דם שקשור לרעלת הריון וכן להוביל להתפתחות סכרת כוללת גם אחרי ההריון.

ד"ר אסתר מנחם , ביולוגית ונטורופתית מטפלת בדיקור וצמחים סיניים רכזת תחום נטורופתיה בקופ"ח "כללית משלימה", מנהלת פורום נטורופתיה ב-Y-net

אילוסטרציה

 

אז מה עושים על מנת למזער את הסיכונים?

באמצעות כמה שינויים קטנים בתפריט אפשר לסייע למטופלת לשמור על רמות תקינות של גלוקוז בדם ולמנוע את הצורך בנטילת תרופות או בהזרקת אינסולין.

מה לאכול ואיך

באופן כללי, במצבי סוכרת מומלץ לצרוך מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך, העוברים עיכול וספיגה איטיים, שאכילתם גורמת לעליה מתונה ברמות הגלוקוז בדם. כאלה הם למשל מזונות חלבוניים, פחמימות מורכבות עתירות סיבים ושומנים.

חשוב כמובן, להימנע לחלוטין ממזונות בעלי ערך גליקמי גבוה, שלא דורשים עיכול מסובך, שהסוכר בהם זמין מידי והם נספגים במהירות וגורמים לעלייה חדה ומהירה ברמות הגלוקוז בדם: ממתקים, מאפים מקמח לחם לבן (עוגות, עוגיות, לחם לבן), תפוחי אדמה, קורנפלקס, שתיה מתוקה וכו’.

בנוסף, מומלצת מאד פעילות גופנית מתונה כמו שחייה או הליכה כחצי שעה ביום.
הפעילות הגופנית עשויה לשפר את סבילות הגוף לאינסולין ולשפר את ערכי הסוכר בצום ולאחר ארוחה.

מטרת הטיפול הנטורופתי היא לשמור על בריאות האם ולהביא להתפתחות תקינה של התינוק. באמצעות שמירה על ערכי סוכר תקינים אפשר למנוע קטוזיס (חמצת) – מצב שמסכן את האם ואת העובר.

עקרונות התזונה מבוססים על זיהוי פחמימות בעלי אינדקס גליקמי נמוך, צריכתם בכמות מתונה ופיזורם במשך היום במנות קטנות ובתדירות קבועה. ישנן גישות שונות וגם צורך להתאים את התזונה באופן אינדיבידואלי לכל אשה בהתאם לפרמטרים שונים.

הדרך הטובה ביותר לדעת את יחס הפחמימות/חלבונים/שומנים המתאימים לאישה ההרה בכל ארוחה לאורך היום היא באמצעות ניטור תכוף של ערכי הסוכר בצום ולאחר הארוחה, והסקת מסקנות על פי הערכים הנמדדים.

באופן כללי, אכילה תכופה של שש ארוחות קטנות מאוזנות בתדירות של שעתיים-שלוש תמנע רעב מוגבר כתוצאה מנפילות סוכר במהלך היום ותשמור על רמות סוכר וסרטונין קבועות.

צריכה מתונה של שומנים טובים כמו: אבוקדו, אגוזים, שקדים, שמן זית חשובה להריון היות ומונעת נזק לתאים המייצרים אינסולין בלבלב בזמן ההריון.

יש להדגיש במיוחד את חשיבות החלבונים, שבנוסף על היותם בעלי אינדקס גליקמי נמוך, משביעים לאורך זמן ומונעים נפילות סוכר, הם גם חיוניים להתפתחות העובר ושמירה על בריאות האשה. זאת בהתחשב במצבה הבריאותי הכללי ומצב החלבון בשתן שיכול להעיד על בעיה בכליות.

 

איך לאכול פחמימות בהריון ולאזן סכרת הריונית?

  • חלוקתן על פני היום כולו והימנעות מארוחות גדולות עתירות פחמימות.
  • הימנעות מפחמימות פשוטות כמו: אורז לבן, תפוחי אדמה, מתוקים, פירות.
  • אכילת דגנים מלאים וקטניות (שעועית, חומוס, עדשים) המכילים כמות גדולה של סיבים המאטים את ספיגת הסוכר בדם.
  • לא להימנע מפחמימות על מנת לא לגרום לחמצת (קטוזיס). דיאטה המבוססת על חלבונים ושומנים (מסוג אטקינס) עלולה לגרום לכך וכן לאיבוד אשלגן שיכול בין השאר לגרום לנפיחות ובצקת ברגליים ובידיים.
  • בכל פעם שאוכלים פחמימות להוסיף מנה חלבונית שתעזור להוריד את האינדקס הגליקמי, כמו למשל לחם מלא עם גבינה, ביצה, סרדינים, הודו, קציצות וכו’.
  • שומנים בריאים כמו אגוזים, פיסטוק ושקדים או זרעוני דלעת וחמניות יכולים לעזור להאט את ספיגת הסוכר בדם.
  • להרבות באכילת ירקות עלים ירוקים, ירקות מבושלים, מרקים של ירקות עם קטניות. אלה עשירים בסיבים המאטים את ספיגת הסוכר.
  • ביצוע פעילות גופנית מתונה כמו הליכה חצי שעה ביום ושחיה.

    כתבה: ד"ר אסתר מנחם, ביולוגית ונטורופתית, רכזת תחום נטורופתיה ב"כללית מושלם", מנהלת פורום נטורופתיה בynet

    סכרת הריון מה כן אפשר לאכול

 

נכתב על ידי: Lady In Red

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *